KPN investeert flink in de verdere uitrol van glasvezel. Het telecomconcern trekt de komende drie jaar 3,5 miljard euro uit.

Het bedrijf wil dat in 2025 circa 65 procent van de Nederlandse huishoudens glasvezel van KPN in de meterkast heeft.

KPN overweegt ook zijn kantorenbestand te verkleinen. Door de coronacrisis werkt het leeuwendeel van het personeel vanuit huis.

Door verdere digitalisering en aanpassingen in werkprocessen zal KPN in de periode 2021 tot 2023 jaarlijks 250 miljoen euro aan kosten besparen.

KPN steekt de komende drie jaar 3,5 miljard euro in verdere digitalisering, waaronder de verdere uitrol van het glasvezelnetwerk. Volgens de onderneming zijn goede verbindingen nooit belangrijker geweest dan nu, nu door de coronacrisis nog niet eerder zoveel mensen vanuit huis werkten.

Topman Joost Farwerck spreekt liever van een koersversnelling dan een koerswijziging.

Op dit moment biedt KPN bij een derde van de Nederlandse huishoudens glasvezel aan tot in de meterkast. Vanaf volgend jaar worden jaarlijks circa 500.000 nieuwe lijnen uitgerold. KPN spreekt van een recordaantal nieuwe verbindingen die worden gerealiseerd.

Lees ook op Business Insider

Over drie jaar heeft meer dan de helft van Nederland glasvezel van KPN in de meterkast, in 2025 is dat circa 65 procent.

Nederland zit in een digitale stroomversnelling

Volgens KPN zit Nederland door de coronacrisis in een digitale stroomversnelling. Daarmee neemt de roep om veilig, betrouwbaar en snel internet toe.

In de toekomst zullen naar verwachting steeds meer apparaten in en om het huis rechtstreeks met internet verbonden zijn. Verder speelt glasvezel volgens KPN ook een essentiële rol in de ondersteuning van onder meer de zorg en het onderwijs.

KPN zegt verder zijn netwerk open te blijven houden voor concurrerende aanbieders om telecomdiensten te bieden. Daarmee zijn volgens het bedrijf consumenten en bedrijven verzekerd van de keuzevrijheid waarbij de capaciteit van het netwerk beter wordt benut. Ook stelt dit KPN in staat om de kosten voor de aanleg weer enigszins terug te verdienen.

KPN bespaart jaarlijks een kwart miljard aan kosten

Door verdere digitalisering en aanpassingen in werkprocessen zal KPN in de periode 2021 tot 2023 jaarlijks 250 miljoen euro aan kosten besparen. KPN is naar eigen zeggen in staat om alle investeringen uit eigen opbrengsten te financieren.

Ook de voorgestelde dividendverhoging van 3 tot 5 procent per jaar komt uit eigen zak.

Voor volgend jaar rekent KPN op groei van onder meer het bedrijfsresultaat, waarbij de totale investeringen rond de 1,2 miljard euro zullen liggen en een jaar later tussen de 1,1 miljard en 1,2 miljard euro. De vrije kasstroom moet op termijn van 750 miljoen euro stijgen naar 870 miljoen euro in 2023.

KPN stoot mogelijk een aantal kantoren af

Het telecomconcern maakte dinsdag verder bekend dat het zijn kantorenbestand mogelijk gaat verkleinen. Door de coronacrisis werkt het leeuwendeel van het personeel van telecomconcern vanuit huis. Daarmee staan veel van de kantoren nu tijdelijk leeg.

Topman Farwerck grijpt de huidige situatie aan om te kijken welke kantoren nog behouden moeten worden, zo meldt hij in een toelichting op de strategie-update van het concern.

Van de 11.000 werknemers van KPN werken er zo’n 1.000 als monteur of in de winkels. De overige werknemers zullen ook na de coronacrisis veelal vanuit huis blijven werken. “Nooit helemaal, maar we gaan wel kijken of we met minder kantoren kunnen.” KPN heeft volgens hem een twintigtal kantoren.

Het terugbrengen van het personeelsbestand is volgens de topman geen onderdeel van de strategie. De laatste jaren is aanhoudend sprake van krimp als het gaat om het aantal medewerkers, mede ook door verdere digitalisering. Dit zal in de toekomst niet anders zijn. Maar van ingrepen is volgens Farwerck geen sprake.

Focus op Nederland betaalt zich uit

De eerdere beslissing van KPN om zich uit buitenlandse markten terug te trekken en zich volledig op Nederland te richten, werpt voor het telecomconcern vruchten af. Het bedrijf maakt flinke stappen met de uitrol van onder meer het glasvezelnetwerk en nog belangrijker: betaalt investeringen uit eigen zak. Vanuit het buitenland wordt wel eens jaloers naar KPN gekeken, aldus Farwerck.

Volgens de topman is en blijft KPN voorlopig louter actief op de Nederlandse markt. Hij sluit in de toekomst uitbreiding naar het buitenland niet uit. “Maar dat is nu zeker niet aan de orde”, zegt hij tegen persbureau ANP.

Volgens Farwerck zijn de “goede resultaten” van KPN niet vanzelf gekomen. De voorbije jaren waren volgens hem een avontuur. KPN stootte onder meer dochter E-Plus in Duitsland en eerder al BASE in België af. Ook van andere onderdelen werd afscheid genomen. “We waren zeer actief in het buitenland. Dat is niet goed gelopen. Je kunt beter gezond zijn in Nederland, dan kwakkelend in het buitenland.”

Het Zweedse EQT zou azen op KPN

Farwerck benadrukt dat KPN het financieel goed voor elkaar heeft. De hulp van investeerders heeft het bedrijf volgens hem niet nodig.

Eerder staken geruchten de kop op dat het Zweedse EQT een overname van KPN wel zou zien zitten. Volgens persbureau Bloomberg streeft EQT een vriendschappelijke overname van KPN na. De marktwaarde van KPN bedraagt nu ongeveer 10,6 miljard euro, waardoor het voor EQT om zijn grootste overname ooit zou gaan.

Farwerck wilde niet op de overnamegeruchten ingaan. Wel zegt hij vaker met sectorgenoten te praten over strategie en andere zaken. Farwerck noemt die onderonsjes leerzaam.

Lees meer over de telecomsector: