Schiphol ziet geen beletsel om de luchthaven verder te laten groeien. Vraag is wel welke luchtvaartmaatschappijen ruimte krijgen.

Onderzoek op basis van nieuwe rekenregels bevestigt dat een verdere groei van Schiphol mogelijk is, omdat de luchthaven ruim onder de afgesproken norm van geluidsbelasting blijft. Dit stelt de luchthaven zelf na een studie die is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Uit de studie blijkt dat het aantal woningen dat te maken heeft met zeer veel geluidsoverlast sinds 2015 is toegenomen van 10.100 naar 11.000 (ervan uitgaand dat er dit jaar 500.000 vluchten worden uitgevoerd). Omdat de afgesproken norm 13.600 is, zegt Schiphol dat de geluidsbelasting 19 procent onder de norm blijft.

Geluidshinder Schiphol

Het aantal mensen dat ernstige hinder ondervindt van het vliegverkeer ligt op 117.500, terwijl de norm ligt op 166.500. Het aantal mensen dat door vliegverkeer gestoord wordt in hun slaap is gelijk gebleven op 24.500, terwijl de norm ligt op 45.000. ,,We kunnen concluderen dat de geleverde en afgesproken inspanningen van de luchtvaartsector om stiller te gaan vliegen en daarmee hinder te beperken zijn gehaald’, zo stelt de luchthaven in het rapport.

Het onderzoek is een zogeheten milieueffectrapportage (MER) die op advies van het ministerie is uitgevoerd op basis van Europese rekenregels. Schiphol wil de resultaten gaan bespreken met partijen die betrokken zijn bij de groei van de luchthaven, zoals de luchtvaartsector, bewonersorganisaties en de overheid. ,,Dit is een basis om verdere ontwikkeling van Schiphol mogelijk te maken, op een duurzame en veilige manier”, stelt de luchthaven zelf.

Welke maatschappijen krijgen ruimte op Schiphol?

Belangrijke vraag bij dit alles is hoe Schiphol de groei zou willen inrichten. KLM-baas Pieter Elbers wil graag dat de uitbreiding van vliegveld Lelystad wordt benut om prijsvechters zoals Ryanair en easyJet vanuit dat vliegveld te laten vliegen.

Beperking van de mogelijkheden voor prijsvechters betekent echter ook dat vliegen vanaf Schiphol relatief duur kan zijn vergeleken met andere Europese luchthavens, zo signaleert het AD donderdag.

Zo is de goedkoopste vlucht vanaf Schiphol naar New York ongeveer 400 euro momenteel, terwijl je met prijsvechters zoals WOW uit IJsland en Norwegian Air voor iets meer dan 200 euro naar de VS kan vliegen, vanuit onder meer Dublin.

Schiphol biedt echter nauwelijks ruimte aan interncontinentale prijsvechters. "Als maatschappijen nu een aanvraag doen voor start- en landingsrechten, krijgen ze nee te horen”, zegt luchtvaartspecialist Rogier Lieshout van onderzoeksbureau SEO tegen het AD.