• De Jumbo EK-campagne met feestband de Snollebollekes is vele populairder dan die van Albert Heijn, dat de officiële KNVB-partner is.
  • De voetbalbond stuurde de supermarktketen een sommatie, ook bij Lidl viel een dergelijke brief op de mat.
  • “Wij komen op voor onze commerciële belangen”, zegt een woordvoerder van de KNVB, die laat weten niet verder te gaan dan de sommatie.

De KNVB heeft sommaties aan supermarktketens Jumbo en Lidl gestuurd vanwege hun voetbalcampagnes. Het ongenoegen van de voetbalbond lijkt voort te komen uit het sponsorcontract met Jumbo-concurrent Albert Heijn.

Albert Heijn betaalt als officiële partner een flink bedrag aan de KNVB, zo schrijft De Telegraaf. De Zaanse grootgrutter moet echter met lede ogen toezien hoe bijvoorbeeld Jumbo met de Snollebollekes een veel populairdere reclame heeft gelanceerd, zonder peperduur contract met de bond.

Jumbo bevestigt een brief te hebben gehad, en laat weten de campagne met het populaire “Links Rechts” en de ‘juichcape’ zo te laten. De keten wil verder geen commentaar geven. KNVB-partner Albert Heijn benadrukt dat de actie van de KNVB buiten het supermarktconcern om is gegaan.

"Wij komen op voor onze commerciële belangen", zegt een woordvoerder van de KNVB, dat supermarkt Albert Heijn als partner heeft. "Onze partners investeren veel in het Nederlandse voetbal. Het zijn onze merken. We sturen vaker dit soort brieven."

Verder dan de sommaties wil de KNVB echter niet gaan, zo geeft de voetbalbond nu aan.

Alleen partners mogen rechtstreeks verwijzen naar Oranje

Tal van bedrijven hebben acties opgezet rond het EK voetbal en het Nederlands elftal. Alleen partners van de KNVB mogen in hun reclames rechtstreeks verwijzen naar Oranje. Tegen een algemene associatie met voetbal en de nationale kleur is echter waarschijnlijk moeilijker wat te beginnen.

De KNVB wilde niet zeggen of meer bedrijven een brief hebben ontvangen met het verzoek om reclames aan te passen, maar inmiddels is duidelijk dat ook Lidl op de vingers is getikt.

Het Duitse Lidl ontving een brief vanweger de Fluoranje-campagne. Deze campagne, inclusief de kleding, zou als "een aanval" op de officiële KNVB-kleding worden gezien, meldt Lidl. De brief kwam via de Europese voetbalbond UEFA binnen bij de onderneming.

Jumbo maakt handig gebruik van de populariteit van de Snollebollekes. Niet alleen de feestnummers zijn populair, frontman Rob Kemps werd Slimste Mens en heeft een driejarig contract getekend met Talpa Network. Hij gaat voor SBS6 programma's ontwikkelen en presenteren.

"Betere reclame kunnen we niet hebben", reageert Kemps op Instagram op alle berichtgeving rondom de commercial.

Lidl ziet ook geen reden campagne te staken

Bavaria heeft zover bekend nog geen brief ontvangen voor zijn campagne met het oranje broekje, zegt een woordvoerster van het bedrijf. Tijdens het WK voetbal van 2010 in Zuid-Afrika haalde het biermerk nog de wereldpers met zijn actie met de befaamde jurkjes.

Wereldvoetbalbond FIFA verwijderde tientallen vrouwen uit het stadion, nadat ze zich tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken hadden omgekleed. Twee van hen werden zelfs gearresteerd vanwege illegale commerciële activiteiten in een voetbalstadion. De aanklacht tegen hen werd uiteindelijk ingetrokken.

Tijdens het EK is niet de KNVB, maar de Europese voetbalbond UEFA verantwoordelijk voor alle commerciële uitingen in de Johan Cruijff ArenA, dat vier wedstrijden huisvest. De UEFA moet bepalen of uitingen van merken die concurreren met de eigen partners en sponsoren worden toegestaan.

In de campagne van Lidl is een prominente rol weggelegd voor oud-international Rafael van der Vaart. Lidl heeft eind mei naast de Fluoranje-spaaractie ook de officiële UEFA-shirts verkocht. Volgens het concern heeft het zich bij alle uitingen aan de internationaal geldende regels van de UEFA gehouden. De supermarktketen ziet dan ook geen reden om aanpassingen te doen in het uitingen.

Lees ook over het EK voetbal: