Luchtvaartmaatschappij KLM is een campagne gestart om reizigers bewust te maken van de impact die hun luchtreisjes hebben op het milieu.

De campagne heet “Fly Resonsibly” (Vlieg Verantwoord) en bestaat uit een website en een YouTube-filmpje. De campagne volgt op het verschijnsel vliegschaamte dat in 2018 opkwam en sindsdien niet meer weggeweest is.

Volgens luchtvaartblad Skift merken onder mee tourpoperator Thomas Cook en luchtvaartmaatschappij SAS de laatste jaren een toenemend anti-vliegsentiment, nu passagiers vaker kiezen voor tragere, maar minder milieu-onvriendelijke vervoersmiddelen als de trein.

Hoewel de commerciële luchtvaart slechts 2 tot 3 procent van de totale CO2-uitstoot in de wereld voor z’n rekening neemt, gaat dat percentage naar alle waarschijnlijkheid toenemen. En al helemaal nu de passagiersstromen naar verwachting in 2037 verdubbeld zullen zijn, althans volgens de International Air Transport Association.

Nu die passagiersstromen toenemen en daarmee ook de CO2-uitstoot, bevinden luchtvaartmaatschappijen zich in een ongemakkelijke spagaat: groei versus zorg om het milieu.

KLM speelt in op 'verantwoord vliegen'

De video van KLM lijkt op het eerste gezicht reizigers te ontmoedigen: "Moet je altijd face-to-face vergaderen?", "Kun je geen trein nemen?" - maar het is een tactiek om de aandacht te vestigen op de "Fly Responsibly" campagne.

De campagne belicht de verschillende duurzaamheidsinitiatieven die de maatschappij ontplooit, zoals de ontwikkeling van een duurzame brandstoffenfabriek, het aanbieden van CO2-reducties en meer.

Sommige onderwerpen, zoals efficiënter omgaan met bagage en het besparen van brandstof, bieden de luchtvaartmaatschappij evident economisch voordeel.

Toch lijkt het erop dat KLM met haar duurzaamheidsinitiatieven de dreiging van vliegschaamte serieus neemt en dat het bewustwording ziet als een manier om een potentiële economische bedreiging het hoofd te bieden.

Lees meer over vliegen: