Pilotenvakbond VNV heeft als laatste vakbond toegestemd met de langere bezuinigingsplannen van KLM. Hierdoor kan de luchtvaartmaatschappij aanspraak maken op overheidssteun van 3,4 miljard euro.

De bezuinigen zijn een voorwaarde van minister Hoekstra voor de staatssteun die KLM krijgt. Er moet door de luchtvaartmaatschappij tot 2025 15 procent bezuinigd worden op de kosten.

VNV ging er in eerste instantie vanuit dat de bezuinigingen slechts tot 2022 zouden lopen en wilde niet akkoord gaan met een verlenging. Dinsdag deden zij dit alsnog.

Er kan opgelucht adem gehaald worden bij KLM. Na lange onderhandelingen is nu ook de pilotenvakbond VNV als laatste vakbond akkoord gegaan met een loonmatiging voor KLM-personeel.

Volgens Haagse bronnen is ook minister Wopke Hoekstra van Financiën akkoord. Hierdoor kan de luchtvaartmaatschappij aanspraak maken op de rest van het steunpakket van de overheid van 3,4 miljard euro.

Volgens KLM-topman Pieter Elbers is er met het akkoord een belangrijke stap gezet. 

“Sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie in maart van dit jaar hebben we veel gevraagd van alle collega’s. De afgelopen dagen zijn opnieuw ongelooflijk intensief geweest, met grote druk op het bedrijf, negatieve invloed op de reputatie en interne verdeeldheid. Maar we zijn er uiteindelijk als KLM en vakbonden toch samen uitgekomen. En daar gaat het om. We gaan het vertrouwen dat de Nederlandse overheid in ons stelt samen waarmaken.”

Overheidssteun met strenge voorwaarden

Op 26 juni maakt het kabinet bekend KLM een steunpakket van 3,4 miljard euro aan leningen en garanties te zullen geven, om de noodlijdende vliegtuigmaatschappij door de coronacrisis te loodsen. Maar daar kleven wel voorwaarden aan, schreven minister Hoekstra van Financiën en minister Van Nieuwenhuizen destijds aan de kamer.

De kosten bij KLM moeten met 15 procent omlaag zodat het bedrijf ook op de langere termijn de concurrentie aankan. Ook moet het aantal nachtvluchten omlaag en zijn er eisen gesteld aan een minimaal gebruik van biobrandstof. Aan werknemers die meer dan drie keer modaal verdienen, wordt bovendien een loonoffer van minstens 20 procent gevraagd.

De luchtvaartmaatschappij zal in de daaropvolgende maanden de eerste tranche ontvangen van zo'n 900 miljoen euro en krijgt van de ministers tot 1 oktober de tijd een bezuinigingsplan in te dienen. Pas als Hoeksta het plan goedkeurt, heeft KLM recht op de rest van de 3,4 miljard euro aan steun.

Twee vakbonden gooien hun kont tegen de krib

KLM onderhandelt tot op de dag van de deadline met acht vakbonden over het te maken bezuinigingsplan, maar weet toch op 1 oktober een akkoord te bereiken. Het akkoord lijkt in lijn te zijn met de eisen van het kabinet. Piloten leveren 20 procent van hun salaris in en met het overige personeel zijn afspraken gemaakt over een tijdelijke versobering van hun salaris.

Maar later die maand blijkt dat de bezuinigingsmaatregelen voor het personeel slechts tot 2022 gelden, terwijl Hoekstra de garantie wil dat het personeel inlevert zolang de luchtvaartmaatschappij aan het overheidsinfuus hangt. Tot 2025 dus.

Het nieuws komt hard aan bij KLM en de vakbonden, die allen aangeven niet te hebben geweten dat de bezuinigingen moesten voortduren voor de gehele lengte van de lening. Pilotenvakbond VNV en vakbond FNV, die het cabinepersoneel vertegenwoordigt, weigeren dan ook deze aangepaste afspraken te ondertekenen. Hoekstra besluit die dag de lening van KLM stop te zetten.

Toch een akkoord

VNV-voorzitter Willem Schmid geeft aan dat KLM en de VNV elkaar na nieuwe gesprekken hebben gevonden 'in de afspraken rondom aanpassing van de cao en bezuinigingen die nodig zijn in deze crisisperiode'.

Volgens de voorzitter wilde de vakbond meer duidelijkheid over de periode na de staatssteun voor zij akkoord konden gaan. Dat is dinsdag gelukt, de pilotenbond heeft als laatste z'n handtekening gezet.

VNV-voorzitter Willem Schmid wil nu vooruit kijken. "Het is noodzakelijk om de rust terug te laten keren rondom ons bedrijf. De KLM heeft ons inzicht verschaft en context geboden waardoor wij nu wel hebben kunnen overgaan tot het tekenen voor het gewenste commitment."