KLM heeft in juni meer passagiers verwelkomd aan boord van zijn vliegtuigen. De maatschappij dankte de groei met name aan het gegeven dat vliegtuigen in doorsnee voller zaten en in mindere mate aan capaciteitsgroei. KLM-baas Pieter Elbers benadrukte andermaal dat op Schiphol al 1,5 jaar nauwelijks ruimte is voor groei.

KLM verwelkomde in juni 3,1 miljoen reizigers. Dat betekende een plus van 4,7 procent in vergelijking met juni 2018. Vliegtuigen van KLM zaten in doorsnee voor 91,7 procent vol. Daarmee steeg de bezettingsgraad in vergelijking met een jaar eerder met 1,3 procentpunt. Vooral op vluchten binnen Europa en naar Noord-Afrika was sprake van meer passagiers.

Bij zustermaatschappij Air France stapten bijna 4,8 miljoen passagiers in, een stijging met 0,7 procent vergeleken met vorig jaar. Prijsvechter Transavia liet een passagiersgroei van 9 procent tot 1,7 miljoen reizigers zien. Al met al verwelkomde Air France-KLM in juni 9,7 miljoen reizigers aan boord bij vliegtuigen van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie, een toename van 3,4 procent op jaarbasis.

Bij het vrachtvervoer van Air France-KLM ging de vraag met 3,6 procent omlaag, met een bezettingsgraad van 56,9 procent. Bij KLM was sprake van 2,7 procent minder vracht. Daarbij daalde de capaciteit met 0,6 procent.

Groei op Schiphol: KLM heeft nog veel vragen

KLM is blij dat haar thuisbasis Schiphol vanaf 2021 mag groeien, maar vindt dat nog veel onduidelijk is over de toekomstplannen. Zo wil de luchtvaartmaatschappij snel meer informatie over het tempo waarin het kabinet het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen verhoogt.

Volgens KLM is groei na jaren van stilstand hard nodig, ook om te kunnen blijven investeren in duurzaamheid. "Helaas zijn er nog wel veel vragen zoals over de precieze uitwerking en over de fasering van deze groei. Voor de bedrijfsvoering van KLM is het belangrijk deze helderheid nu ook snel te krijgen anders rollen we van de ene onzekerheid in de volgende", stelt het bedrijf in een eerste reactie.

Het kabinet laat Schiphol na 2020 stapsgewijs groeien, maar verbindt strenge voorwaarden aan die groei. "We gaan het anders doen. Eerst minder hinder, dan pas een beetje groei", zei minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur vrijdag.

De bewindsvrouw sprak van een "trendbreuk". "In plaats van groeien op krediet, moet de sector vooruit betalen en ervoor zorgen dat er minder hinder is in de omgeving van Schiphol." Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, mag de luchthaven uiteindelijk groeien naar 540.000 vliegbewegingen. Nu ligt het plafond nog op 500.000 starts en landingen.

LEES OOK: KLM suggereert dat minder vliegen óók een optie is – en speelt zo handig in op vliegschaamte