Reizigers van KLM moeten op meer verre vluchten extra gaan betalen voor hun ruimbagage. Dat bevestigde KLM, na berichtgeving door verschillende media. Het gaat om uitbreiding van een regeling die al gold voor vluchten binnen Europa en naar Noord-Amerika. Ook bij Air France wordt de uitgebreide regeling van kracht.

De uitbreiding van de maatregel moet KLM helpen in de concurrentiestrijd met prijsvechters als Norwegian Air en IAG-dochter Level. Bij KLM komt de regeling er naar verluidt op neer dat voor het inchecken van een koffer 100 euro moet worden betaald.

Sommige tickets zijn inclusief ruimbagage. Deze zijn doorgaans wel iets duurder dan de zogeheten light-tickets.

Bij de invoering van de bagageregeling voor Europese en Amerikaanse bestemmingen een paar jaar geleden zei KLM dat deze niet bedoeld was om mensen meer geld uit de zak te kloppen, maar om de bagage ”los te koppelen” van de tarieven. Voor veel Europese bestemmingen gingen volgens het bedrijf de ticketprijzen omlaag, dus passagiers die alleen handbagage meenemen zijn juist goedkoper uit.

Verlies voor Air France-KLM bij start van 2019

Air France-KLM leed in het eerste kwartaal van dit jaar een operationeel verlies van 303 miljoen euro, zo bleek begin deze maand. Het leeuwendeel van het tekort van de luchtvaartcombinatie kwam voor rekening van Air France, maar ook KLM schreef rode cijfers. Hogere brandstofkosten en prijsdruk door concurrentie zetten het resultaat onder druk.

Bij Air France was sprake van een operationeel verlies van 256 miljoen euro, terwijl voor KLM een tekort van 56 miljoen euro resteerde. Prijsvechter Transavia sloot het kwartaal af met een tekort van 71 miljoen euro, ondanks een stevige groei.

De brandstofrekening steeg in vergelijking met een jaar eerder met 140 miljoen euro tot 1,2 miljard euro. Eerder dacht Air France-KLM dit jaar 600 miljoen euro meer kwijt te zijn aan kerosine. Dat is nu 650 miljoen euro.

Lees meer over vliegen: