Prijsvechters als Ryanair en easyJet zetten de inkomsten van traditionele luchtvaartmaatschappijen als Lufthansa en KLM al jaren onder druk. Met goedkope, korte vluchten binnen Europa weten ze veel passagiers te trekken.

Ryanair is sinds vorig jaar zelfs de grootste vliegmaatschappij van Europa.

Air France-KLM probeert met Transavia zelf een prijsvechter in de markt te zetten, maar Ryanair-topman Michael O’Leary ziet hierin geen grote bedreiging. Binnen drie tot vier jaar bestaat Transavia niet meer, zei hij onlangs op een luchtvaarttop in Brussel. “Transavia is gemiddeld 5 euro duurder dan wij.”

Prijsvechters op lange afstand

Ondertussen laten prijsvechters ook steeds meer van zich horen op langeafstandsvluchten, de markt waar KLM het van moet hebben. Zo biedt het IJslandse Wow Air vluchten tussen Londen en de VS aan voor 160 euro en de Noorse maatschappij Norwegian vliegt naar New York voor minder dan 200 euro. De laatste aast bovendien op een basisplek op Schiphol en kan zo een geduchte concurrent voor KLM worden.

Alle hens aan dek dus voor Neerlands trots. “We zouden arrogant zijn als we het niet serieus namen”, zegt topman Pieter Elbers donderdag in gesprek met het Financieele Dagblad.

KLM moet de kosten verder verlagen en vooral de efficiëntie opkrikken. "Aan de achterkant leren we nu van easyJet. Dat wil ik best toegeven", aldus Elbers. "Korte omdraaitijden, focus op processen, standaardisatie. Daar merkt de klant helemaal niks van."

Jaarcijfers KLM beter dan Air France

KLM blijft ondertussen beter presteren dan zustermaatschappij Air France, blijkt uit de presentatie van de jaarcijfers over 2016. Die kwamen donderdagochtend naar buiten.

De Nederlandse tak van het fusiebedrijf wist de operationele winst met ruim driekwart op te voeren tot 681 miljoen euro, terwijl de Fransen de operationele winst juist met een kleine 13 procent dalen naar 372 miljoen euro.

De groep als geheel boekte een operationele winst van 1,05 miljard euro, een derde meer dan in 2015. Ondanks een passagiersgroei van 4 procent daalde de omzet met 3,3 procent naar 25,7 miljard euro. Dat komt door aanhoudende druk op de ticketprijzen.

Op de beurs werd het aandeel Air France-KLM beloond met een koerswinst van 7 procent.

Elbers is tevreden over de sterke verbetering van het resultaat in 2016. "Die is te danken aan de inspanningen van alle KLM'ers, daar ben ik trots op."

LEES OOK: Dit zijn de veiligste en onveiligste luchtvaartmaatschappijen van 2016