De zoekmachine voor mode-artikelen Kleding.com maakt inbreuk op de handelsnaam van concurrent Kleding.nl, dat al langer bestaat.

Dat heeft de rechtbank in Amsterdam besloten. Cyrus I BV, het bedrijf achter Kleding.com, moet het gebruik van de handelsnaam met onmiddellijke ingang staken, op laste van een dwangsom.

Kleding.nl spande in februari een kort geding aan tegen Kleding.com. Beide websites zijn zoekmachines voor kleding, waar het aanbod van verschillende merken en webwinkels is gebundeld. Allebei zijn het Nederlandse bedrijven.

Opgericht in 2012

Kleding.nl timmert sinds april 2012 aan de weg. Inmiddels heeft de site naar eigen zeggen meer dan 400 duizend maandelijkse bezoekers en twaalf werknemers. Ook is er een Duitse variant (Fashiola.de) en komt er binnenkort een Engelse versie.

“Deskundige op het gebied van ICT-recht Arnoud Engelfriet schrijft op zijn weblog dat een handelsnaam de naam van een bedrijf is. “Een concurrent mag geen handelsnaam voeren die hetzelfde is of verwarrend veel lijkt op de handelsnaam van een ander die deze al eerder gebruikte”, aldus Engelfriet. “Twee handelsnamen kunnen op elkaar lijken, maar dat is nog niet genoeg. De handelsnaamwet eist ook dat er verwarring kan ontstaan tussen de twee bedrijfsnamen. In de praktijk wordt bij gelijkenis snel aangenomen dat er ook sprake is van verwarring, mits ook de branches van de twee bedrijven hetzelfde zijn. Een schoenwinkel en een bakker worden niet snel verward.”

En toen was daar eind 2013 plotseling Kleding.com, eveneens een zoekmachine voor jurkjes, broeken, truien en dergelijke. Volgens directeur Peter Langenkamp doet Kleding.com “exact dezelfde dingen als wij al twee jaar doen”, zei hij tegenover Z24.

Om de naamsbekendheid te beschermen, zag Kleding.nl zich genoodzaakt om naar de rechter te stappen. “De kans op verwarring bij onze bezoekers en partners, en de mogelijke schade voor Kleding.nl was te groot om dit zomaar te laten gebeuren”, aldus Langenkamp in een persbericht.

Lees ook op Business Insider

Niet geboden op domeinnaam

De juridische strijd had voorkomen kunnen worden als Kleding.nl afgelopen november had geboden op de domeinnaam Kleding.com bij een veiling. Cyrus I BV deed dat en kocht de domeinnaam voor naar schatting 35 duizend euro.

Langenkamp van Kleding.nl besloot om niet mee te doen. “Wij richtten ons op Nederland, dus die naam leek ons niet logisch”, zegt hij tegen Sprout. “En het is ook geen doen om alles wat maar enigszins op je naam lijkt, te claimen om misbruik te voorkomen.”

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl