• In heel Europa zijn de prijzen van karton en andere verpakkingsmaterialen met 30 tot 65 procent gestegen, meldt het FD.
  • De vraag naar karton is flink gestegen, omdat mensen massaal online winkelen.
  • Experts denken dat de prijzen nog verder stijgen en dat sommige webwinkels de kosten gaan doorberekenen aan de consument.

De prijzen van karton zijn flink gestegen. Dit vanwege de grote vraag naar verpakkingsmateriaal en het krappe aanbod van oud papier.

Volgens experts zullen de prijzen nog verder gaan stijgen en zullen sommige webwinkels deze kosten doorbereken aan de consument, blijkt uit een rondgang van Het Financieele Dagblad.

Anderhalf jaar geleden waren de prijzen voor karton en oud papier nog historisch laag. Nu zijn in heel Europa de prijzen van karton en andere verpakkingsmaterialen flink gestegen met 30 procent, tot soms wel 65 procent.

De markt kampt met een “giftige cocktail”, zegt eigenaar Piet Jorritsma van PaperChainManagement, een bedrijf dat onder andere papier en karton inkoopt en distribueert, tegen de krant.

Deze 'cocktail' bestaat uit de combinatie van een grote vraag naar karton, de populariteit van webwinkels, minder beschikbaar oud papier, hoge containerprijzen, hogere prijzen voor pulp en energie en beperkte capaciteit van papierfabrieken. Jorritsma verwacht verdere prijsstijgingen.

Dreigend tekort

Afnemers bevestigden het beeld aan het FD. Zo zag PostNL de kartonprijs dit jaar al met 30 procent omhoogschieten. Dit komt vooral door de groei van e-commerce. Het postbedrijf spreekt van een dreigend tekort.

"Vorig jaar kostte een kilo oud karton 4 cent, nu 19 cent", aldus een woordvoerder van PostNL. Ook de levertijden lopen flink op.

In 2020 verstuurde PostNL 330 miljoen pakketjes. Dat komt neer op 115 miljoen vierkante meter karton.

Andere verpakkingsmaterialen zoals plastic, tape en folie zijn soms 65 procent duurder dan vorig jaar, aldus het postbedrijf.

De prijsstijgingen worden door PostNL doorberekend aan de zakelijke klanten, de webwinkels dus. "Anders zouden wij er verlies op maken."

Webwinkel Bol.com ziet ook de kartonprijzen stijgen. Ze zegt dat dit geen gevolgen heeft voor klanten.

Branchegenoot Frank, eigenaar van 400 nichewebwinkels, heeft echter andere verwachtingen. "Uiteindelijk zullen wij de prijzen van onze producten moeten verhogen, en dat geldt voor iedereen. De vraag is niet of dat gaat gebeuren, maar wanneer."

LEES OOK: Groei verkoop webwinkels dit jaar niet zo uitzonderlijk als in 2020, maar nog steeds 25% hogere omzet, verwacht ING