Vrijwel de gehele Tweede Kamer wil door met de OV-chipkaart, maar eist wel dat de kaart klantvriendelijker wordt.

Dat bleek uit het debat met staatssecretaris Wilma Mansveld (Verkeer en Waterstaat, PvdA). Mansveld zei het te betreuren dat door uitlatingen van Kamerleden enkele dagen geleden het beeld is ontstaan dat de OV-chipkaart binnenkort de schroothoop op kan.

De kritiek van Kamerleden zwol aan nadat de Consumentenbond bekend maakte dat ze in drie maanden tijd 2400 klachten had ontvangen. Mansveld zei dat elke klacht er één teveel is, maar benadrukte dat er wekelijks 2,8 miljoen klanten en 38 miljoen transacties zijn. In een recent klanttevredenheidsonderzoek scoorde de kaart nog een 7,6.

OV-chipkaart beter en innovatiever

VVD-Kamerlid Betty de Boer, die eerder deze week forse kritiek had op de OV-chipkaart en zei dat er volgend jaar juli een ander systeem moest zijn, was in het debat minder stellig.

De Boer zei namens haar fractie dat de kaart niet vervangen hoefde te worden, maar wel moet worden doorontwikkeld. De Boer hekelde het feit dat reizigers steeds opnieuw moeten inchecken bij verschillende vervoerders. Ook vond ze het vooral voor gezinnen onhandig dat er eerst saldo op de kaart gezet moest worden voor men kan reizen.

"Waarom kan de reiziger niet achteraf een rekening krijgen voor de kilometers die er zijn afgelegd", vroeg De Boer. Mansveld zei dat het Rotterdamse vervoerbedrijf RET reeds een proef is gestart waar reizigers achteraf een rekening krijgen. Op de Valleilijn tussen Ede en Amersfoort start in 2015 een proef met reizigers die niet meer in- en uit hoeven checken wanneer ze van vervoerder wisselen.

Kaart voor de reizigers in plaats van voor de vervoerders

D66-Kamerlid Stientje van Velthoven, (D66) zei dat ook haar partij de OV-chipkaart niet zomaar wil afschaffen. Wel vindt ze dat de staatssecretaris open zou moeten staan voor andere systemen naast de OV-chipkaart. Ook het CDA wil niet gelijk van de kaart af.

Mansveld: Iedereen moet inchecken

GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren zei het onbegrijpelijk te vinden dat sommige abonnementhouders een boete krijgen wanneer ze zich niet inchecken. "Het zou onmogelijk moeten zijn om beboet te worden met een abonnement dat je onbeperkt reisrecht geeft."

Van Tongeren stelde dat het in- en uitchecken vooral de vervoerder dient, omdat die zo kan zien waar reizigers zich begeven. Ze verzocht de staatssecretaris aan de vervoerders te vragen of abonnementhouders enkel hoeven in te checken voor de toegang tot het station. Mansveld zei dat de vervoerders als er al boetes worden uitgedeeld, hier coulant mee omgaan.

In- en uitchecken goed voor dienstregeling

Mansveld noemt het inchecken nuttig. Zij meent dat de vervoersbedrijven met de reizigersinformatie die ze zo verkrijgen hun dienstregeling kunnen verbeteren. Mansveld gaf wel gehoor aan de wens van de Kamer om het voor reizigers eenvoudiger te maken om hun geld terug te vragen wanneer ze vergeten uit te checken. Jaarlijks laten reizigers veel geld liggen doordat ze vergeten in- en uit te checken.

PvdA- Kamerlid Duco Hoogland constateerde dat de 'afschafcoalitie' zoals hij zijn kritische collega's noemde,  was bijgedraaid en nu enkel om verbeteringen vroeg. Maar de partijgenoot van de staatssecretaris was ook kritisch. Hij zij het onbegrijpelijk te vinden dat reizigers 2,50 euro moeten betalen wanneer ze het saldo van hun kaart willen halen. "Het is vreemd en misschien zelfs wel juridisch onjuist dat je moet betalen om je eigen geld terug te krijgen", zei hij.

Project van lange adem

Mansveld startte haar beantwoording met de mededeling dat ze trots was op de kaart die in alle vormen van het openbaar vervoer gebruikt kan worden. Volgens de staatssecretaris is dit in geen enkel ander Europees land mogelijk. De ontwikkeling van de OV-chipkaart werd gestart in 2001 en volgens de Volkskrant vonden in 2005 de eerste tests plaats. Uiteindelijk verdween het papieren treinkaartje zonder chip pas op 9 juli 2014.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl