Sinds woensdagavond kunnen gebruikers hun iPhone en iPad updaten naar iOS 6, de nieuwste versie van Apple’s mobiele besturingssysteem. iOS 6 bevat een aantal nieuwe functionaliteiten, waaronder de eigen kaartenapplicatie van het technologiebedrijf.

Apple deed in de afgelopen jaren in stilte een aantal overnames op het gebied van kaarten. In juni kwam het hoge woord eruit: Apple nam afscheid van Google Maps, dat sinds de eerste iPhone standaard werd meegeleverd. In plaats daarvan biedt Apple eigen kaartensoftware aan met gratis navigatie. Het Nederlandse TomTom levert daarvoor de data.

Maar de Apple-kaarten die sinds woensdag beschikbaar zijn, zijn in veel opzichten minder dan die van Google. Zo zou de navigatie minder betrouwbaar zijn en ontbreekt informatie over het openbaar vervoer. Ook bevatten de kaarten veel fouten en is de zoekfuntionaliteit minder dan die in Google Maps.

Op internet zijn onder meer een Tumblr-site en een Twitter-account opgezet, waar de blunders van het kaartenprogramma zijn verzameld.

Google zou een losse app van Google Maps al hebben ingediend bij de App Store. Die wacht nu op goedkeuring van Apple.

Apple belooft verbetering

Apple erkent dat er nog een hoop moet gebeuren aan de kaarten. "We hebben het nieuwe kaartenprogramma gelanceerd, wetende dat het een groots project is en dat we er maar net mee beginnen", aldus een woordvoerder van Apple tegenover The New York Times. "We waarderen alle feedback van klanten en werken hard om de gebruikerservaring nog beter te maken."

De topman van Waze, een navigatie-app voor smartphones, stelt tegenover Business Insider dat de gebrekkige kaarteninformatie van TomTom debet is aan het kaartenfiasco. Waze levert zelf ook data aan Apple en wordt genoemd in de credits van de kaartenapp. "Apple sloot een deal met de zwakste speler", meent Noam Bardin. "Ze lanceren nu met de kleinste, zwakste dataset en ze concurreren met Google, dat de beste kaartendata heeft."

Een woordvoerder van TomTom legt de schuld echter bij Apple zelf. Het bedrijf levert gegevens aan Apple, maar heeft geen controle over wat er verder met de data gebeurt. "Wij zijn overtuigd van de kwaliteit van onze kaartgegevens", aldus een zegsvrouw.

Afstand van Google

Met eigen kaarten hoopt Apple meer greep te krijgen op een ontluikende markt: mobiele diensten die gebaseerd zijn op waar je bent. Denk aan aanbiedingen van een winkel waar je langs loopt. Apple vindt het onverteerbaar dat een toepassing die zo populair is als Google Maps, in handen is van een concurrent. Het wil zelf nieuwe diensten bedenken die een stap verder gaan dan het Google-aanbod.

Apple maakt zich op meer vlakken los van Google. De app van YouTube, de videosite waarvan Google eigenaar is, is in de nieuwste versie van Apple's mobiele besturingssysteem iOS verwijderd. De YouTube-app werd sinds de lancering van de eerste iPhone in 2007 standaard meegeleverd.