Just Eat Takeaway verwerkte het afgelopen half jaar ruim 61 procent meer bestellingen dan het eerste half jaar van 2020.

In totaal kwamen er ongeveer 412 miljoen bestellingen binnen bij het bedrijf.

Het Amerikaanse GrubHub werd in juni overgenomen en telt maar voor een klein deel mee in de cijfers. Als deze volledig meegeteld werd, waren de cijfers nog positiever.


Het gaat goed in de maaltijdbezorgbusiness. De grootste speler in die branche, Just Eat Takeaway, zag het aantal bestellingen in het eerste half jaar van 2021 met ruim 61 procent stijgen tegenover dezelfde periode een jaar eerder.

Natuurlijk is de toename vrijwel volledig toe te wijzen aan de coronacrisis. Hierdoor moesten restaurants de deuren sluiten en lieten veel meer mensen een maaltijd thuisbezorgen.

Maar ook nu de lockdowns zijn opgeheven en restaurants de deuren weer hebben geopend, blijft Just Eat Takeaway meer bezorgingen ontvangen. Volgens eigen zeggen komt dit onder andere door het EK voetbal. Maaltijdbezorgers lieten eerder al weten dat het drukker was rondom de wedstrijden.

Lees ook: Just Eat Takeaway blijft maar profiteren van de coronacrisis – de gedeeltelijke lockdown is goed nieuws voor de maaltijdbezorger

De grootste groei werd geboekt in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De Britse groei is vooral toe te schrijven aan de extra investeringen die werden gedaan nadat Just Eat en Takeaway.com daar fuseerden.

Vooral in Londen werd hierdoor veel terrein gewonnen. Daar steeg het aantal bezorgingen met een factor acht ten opzichte van het jaar ervoor.

In totaal verwerkte Just Eat Takeaway ruim 412 miljoen orders en bezorgde het daarvan 149 miljoen zelf (restaurants kunnen ook eigen bezorgers gebruiken). Daarbij wordt de overname van het Amerikaanse GrubHub, dat in juni van dit jaar werd afgerond, nog niet meegeteld. De Amerikanen ontvingen ruim 135 miljoen orders en bezorgden daarvan ongeveer 86 miljoen maaltijden zelf.

Lees ook: Groen licht voor overname Grubhub: Just Eat Takeway wordt zo de grootste maaltijdbezorger buiten China

In totaal is de waarde van alle bestellingen ongeveer 9,7 miljard euro. Als de cijfers van GrubHub over de de hele zes maanden meegerekend zouden worden, zou het totaal op 14,1 miljard dollar uitkomen. Aan het einde van dit jaar wil Just Eat Takeaway uitkomen op een bruto transactiewaarde tussen de 28 en 30 miljard dollar.

Just Eat Takeaway draaide in de eerste helft van dit jaar nog wel een operationeel verlies. Hoeveel dat is, maakte het bedrijf niet bekend.

Wel laat het weten dat het verwacht dat het tekort niet groter zal worden, omdat dit gecompenseerd kan worden met het einde van de beperkingen in de VS en Canada en de kostenbesparingen die voortvloeien uit de fusie en de groei waarin is geïnvesteerd. Het verlies zou kunnen uitkomen op 1 tot 1,5 procent van de bruto transactiewaarde.

LEES OOK: In deze bedrijven stak bezorgkoning Jitse Groen zelf geld – een belangrijke stap om van Nederland de techhub van Europa te maken