De omzet van supermarktketen Jumbo steeg in de eerste jaarhelft met 5,3 procent naar bijna 5,4 miljard euro.

Dat is grotendeels te danken aan de verkoop via internet, die met meer dan de helft toenam.

Restaurantketen La Place had wegens coronagerelateerde gedwongen sluitingen juist een drukkend effect op de halfjaarsresultaten.

De verkopen van Jumbo zijn afgelopen halfjaar verder gestegen, na de recordomzet in coronajaar 2020. Het lukte de supermarktketen om daarbij het marktaandeel te vergroten. Het boodschappen doen via het internet won wederom flink aan populariteit en de keten heeft ook weer diverse nieuwe winkels geopend.

De omzet van Jumbo steeg in de eerste jaarhelft met 5,3 procent naar bijna 5,4 miljard euro. In januari en februari was nog sprake van een groei met dubbele cijfers, omdat de coronapandemie in die eerste maanden van 2020 nog niet was uitgebroken. Toen de virusuitbraak in maart vorig jaar eenmaal een feit was begonnen consumenten flink te hamsteren en gingen de verkopen flink omhoog.

Financieel topman Ton van Veen verwacht dat de omzetten in de tweede helft van dit jaar gaan normaliseren ten opzichte van de periode van voor corona. Daarmee lijkt het supermarktconcern op koers om dit jaar voor het eerst een omzet van meer dan 10 miljard euro in de boeken te zetten, waar Van Veen ook op mikte aan het begin van het jaar.

Lees ook: Jumbo rekent in 2021 op minstens €10 miljard omzet en brengt La Place deels onder bij cateraar Vermaat

Online verkopen en het EK speelde een grote rol

De verkoop via internet steeg met ruim 50 procent. Dat is volgens Jumbo onder meer een gevolg van de aanhoudende coronamaatregelen, waardoor veel mensen hun boodschappen liever online doen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen ook fors geïnvesteerd in het netwerk. De groei in het marktaandeel is volgens Van Veen onder meer te danken aan bestellingen via internet.

Ook de inzet op het Europees kampioenschap voetbal heeft bijgedragen aan het stijgende marktaandeel, denkt Jumbo. De supermarktketen kwam naar eigen zeggen met een “boven verwachting succesvolle” campagne waarin de Snollebollekes en een bijbehorende ‘juichcape’ centraal stonden.

Lees ook: Supermarkten lopen naar schatting vele miljoenen mis door vroege uitschakeling Oranje: per wedstrijd €10 miljoen aan bier, borrelnootjes en gebak

Restaurantketen La Place bleef juist steken

De resultaten van La Place vielen net als vorig jaar tegen. De restaurantketen was een groot deel van de afgelopen periode gesloten vanwege lockdownmaatregelen. De omzet bleef in de eerste helft van het jaar steken op 13 miljoen euro. Dat is een daling van 60 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen de restaurants ook grotendeels gesloten waren.

Van Veen denkt dat de moeilijkste periode voor La Place nu achter de rug is. De restaurants zijn weer open maar nog gebonden aan coronamaatregelen. Jumbo kijkt al uit naar verdere groei voor La Place in Nederland, maar ook in het buitenland. “Het concept, een gezond alternatief voor fastfood, is actueler dan ooit”, aldus Van Veen.

De onderneming viert dit jaar een jubileum. De wortels van Jumbo gaan terug naar 1921 toen Johan van Eerdt in Veghel een groothandel in koloniale waren begon. In 1996 werd de eerste Jumbo-super geopend in Den Bosch.

Sindsdien is het bedrijf, mede door overnames, sterk gegroeid. Jumbo verwacht dat er in de tweede helft van het jaar 23 vestigingen worden geopend waardoor het totaal op 720 komt te liggen.

Meer Jumbo? Bekijk ook deze stukken eens: