De omzet van biologische winkels staat onder druk van de sterke concurrentie van supermarkten. Die haalden met de verkoop van biologische producten een omzet van 424 miljoen euro, 10 procent meer dan in dezelfde periode 2014.

De gespecialiseerde winkels zagen hun inkomsten daarentegen dalen, met 2 procent tot 169 miljoen euro. Het is volgens ketenorganisatie Bionext voor het eerst sinds 2002 dat biologische winkels een omzetdaling voor de kiezen krijgen.

Vooral de ketens en marktleiders Albert Heijn en Jumbo zetten stevig in op biologische producten. Ze hebben hun aanbod sterk verbreed en verbeterd. Maar ook andere supermarkten zijn de afgelopen periode actiever geworden met biologisch, aldus Bionext.

Albert Heijn is zelf inmiddels ook bezig met winkels waar louter biologische producten te krijgen zijn. In Utrecht heeft de winkel aan de Twijnstraat een soort klein biologisch zusje met een eigen ingang.

Lees ook
Zo weet je zeker of vlees en zuivel biologisch is

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl