Supermarktketen Aldi heeft de prijs van een kilo bananen verhoogd van 0,99 euro naar 1,09 euro, signaleert vaksite Distrifood. Daarmee is de prijs weer in lijn met die van concurrenten Jumbo, Lidl en Picnic.

De bananen van Aldi waren vorige week de allergoedkoopste in Nederland, ondanks de laagsteprijsgarantie van Jumbo. Op de vraag van Distrifood of Jumbo daar niet op had moet reageren door de prijs te verlagen, zegt een woordvoerder geen uitspraken te doen over het prijsbeleid.

Op de eigen website zegt Jumbo onder de kop ‘Gegarandeerd de laagste prijs’ het volgende over de laagsteprijsgarantie: “Wij helpen je met je huishoudbudget, omdat je nergens goedkoper uit bent. Onze prijsmeters controleren iedere dag de prijzen bij supermarkten in Nederland om dat te garanderen.”

Mensen die ergens anders hetzelfde product goedkoper zien, krijgen het gratis. Jumbo belooft dan zo snel mogelijk de prijs aan te passen.

Jumbo verhoogde de kiloprijs voor bananen vorige week van 0,99 euro naar 1,09 euro, de eerste prijsaanpassing van de gele vrucht sinds 2013. Daarmee werden de bananen 10 cent duurder dan die van Aldi en dat bleef een week lang zo.

Tegelijkertijd verlaagde de supermarktketen uit Veghel de prijs van fairtraidebananen naar 1,49 euro. Of dat te merken is in de verkoopcijfers, wil de Jumbo-woordvoerder niet zeggen: “We geven geen informatie vrij over onze verkoopcijfers. Dit betreft concurrentiegevoelige informatie.”

Bij Aldi gaan ze flexibeler met de prijzen om, zegt woordvoerder Laetitia Gruwel tegen Distrifood: “De verkoopprijzen van onze groente- en fruitartikelen fluctueren wekelijks op basis van de marktsituatie.”

Lees ook op Business Insider

Jan Prinsen van het Belgian Fresh Food Institute vindt een verkoopprijs van 1,09 euro per kilo nog altijd te laag, zei hij onlangs tegen de nieuwssite AGF voor groente- en fruittelers. “We zitten bij zo’n prijs steeds met de vraag: wat zou de producent van deze bananen nu ontvangen hebben als prijs? En ja, vanwaar moeten deze bananen niet komen? Retailers moeten zich de vraag stellen: is dit duurzaam ondernemen?”

Misschien vind je deze artikelen over voedsel en supermarkten ook leuk: