José Woldring begeleidt de grootste artiesten, fuseerde, maar zoekt graag de rust van het platteland op

The Eclectic Gamechanger: José Woldring

In deze serie vertellen we de verhalen van ‘eclectic gamechangers’: ondernemers die het verschil maken op wat voor manier dan ook. Welke tegenstellingen komen zij tegen in hun leven? En zijn ze misschien daarom zo succesvol?

José Woldring (33) veranderde de afgelopen tien jaar met haar bureau The Media Nanny de wereld van de pr. Zo begeleidde zij grote, internationale namen als David Guetta, Oliver Heldens en Gianluca Vacchi. Haar bedrijf groeide van eenmanszaak uit tot één van de belangrijkste namen in de muziekindustrie. Onlangs fuseerde ze met Sports Entertainment Group (SEG), een managementbedrijf dat topsporters begeleidt.

ZZP’ER VERSUS BOARDMEMBER

“Op mijn 23ste had ik een periode met veel life-changing moments: ik begon The Media Nanny, studeerde in Amsterdam en iets daarna kreeg ik mijn zoontje Finn. Dit is weer zo’n moment van grote veranderingen. Tien jaar heb ik alles alleen gedaan als ondernemer, en nu is het bedrijf gefuseerd met een gigantische speler. Ik ben creatief, goed met sales, maar heb nog vrij weinig met cijfers en andere belangrijke onderwerpen binnen een grote organisatie. Het opstarten van een nieuwe artiestendivisie binnen SEG geeft een boost. Alsof ik weer aan de tekentafel zit.”

ONDERNEMEN BINNEN EEN ORGANISATIE

“In het ondernemerschap heb ik altijd alles in mijn eentje uitgevogeld. Ik wilde wel verbreden als bedrijf, maar had geen sparringpartner en was vooral druk met achttien mensen aansturen en alle klanten tevreden houden. De vraag was dus: als ik zou willen groeien, waarin zou dat zijn en hoe kan ik dat bewerkstelligen? Die partner vond ik in SEG. Ik zet daar nu een nieuwe divisie op. The Media Nanny kan ik natuurlijk nog niet loslaten, en dat hoeft gelukkig ook niet. Het kan voortbestaan binnen SEG zoals het was onder mijn leiding. Als onafhankelijke agency met iedereen die er al werkte.”

ZORGZAAM EN HARDE BESLISSINGEN NEMEN

“Mensen zeggen altijd dat ik zorgzaam ben. Het leven van een artiest is niet makkelijk, met alle druk van buitenaf. Of het nu gaat om collega’s of klanten: hoe iemand zich voelt, staat bij mij altijd voorop. Ik ‘check’ regelmatig in bij mijn team. Gewoon, even horen hoe het gaat. Ik ben niet opgeleid om een team aan te sturen en door de jaren heen word je wel iets harder. Zag ik voorheen in alles een kans, nu weet ik waar de focus ligt en zeg ik vaker ‘nee’. Maar ik ben een stuk toegankelijker dan mensen misschien denken. Ik blijf tenslotte een meisje van 1 meter 65.”

IBIZA, AMSTERDAM, LOPPERSUM

“Dit jaar ben ik vanuit Groningen naar Amsterdam verhuisd, ook voor de fusie met SEG. Dat was voor mij en mijn zoontje wel een verandering: verhuizen van een klein Gronings dorp naar de gracht. Ik heb een haat-liefdeverhouding met de stad. Ik heb veel gereisd en vind Amsterdam één van de mooiste steden ter wereld. Aan de andere kant voelt de stad soms onwennig. Opgroeien op het Groningse platteland brengt een soort van easy going-gevoel mee, dat zit in mijn lijf. Het gemak en de rust van het platteland probeer ik toch een beetje in Amsterdam te vinden.”

RENNEN EN STILSTAAN

“De afgelopen tien jaar was ik de helft van de tijd op reis. Met artiesten mee naar optredens of conferenties en langs bij klanten. In de zomer was ik te vinden op festivals over de hele wereld en in de winter begonnen al vrij snel de voorbereidingen voor Ultra Music Festival in Miami (de grootste dance-conferentie ter wereld, red.). Als je dan even thuis bent, is het een race tegen de klok qua moederschap, gezin, je bedrijf en sociale leven. Mensen zeggen weleens: ‘Jij hebt het altijd zo druk. Hoe combineer je moederschap en ondernemen?’ Ja! Dat gaat gewoon, door er niet te veel bij stil te staan en prioriteiten te stellen. COVID-19 bracht mij terug naar de basis: waar word ik blij van?”

CORONACRISIS EN GROEI

“De muziekwereld lag compleet op zijn gat. In plaats van afwachten tot het september werd, heb ik in maart gezegd: misschien is dit hét moment om nieuwe markten aan te boren. Daar komen we door drukte anders nooit aan toe. Voor mij was het inspirerend om te zien dat zelfs stagiaires met fantastische merken kwamen en new business scoorden, om het even plat te zeggen. Deze periode zorgde voor een nieuwe, positieve dynamiek. Bestond onze business voorheen voor 70 procent uit de muziekindustrie, in juli was dat 30 procent. Voor de rest vonden we nieuwe klanten: denk aan diverse lifestylemerken, maar ook Porsche.”

SPORTIEF EN PRAKTISCH

Porsche is als bedrijf ontstaan uit een behoefte voor iets wat er nog niet was: een sportscar. Dat heb ik ook gedaan. Artiesten waren op zoek naar een service die er nog niet was en dus ben ik die begonnen. Als jong meisje droomde ik al van een Porsche, nu rijd ik de Taycan Turbo. Hij is niet normaal snel, alles wat aan deze elektrische auto zit is zó vooruitstrevend. Ik merkte al snel dat hij alle boxjes aanvinkte. Ik kan er in Amsterdam boodschappen mee doen én naar mijn familie in Groningen rijden. De polder, daar knal je – binnen de perken natuurlijk – zo doorheen.”

WERKPAARD EN SPRINGRUITER

“Ik heb wel een winnaarsmentaliteit, maar wil ook gewoon plezier hebben in de dingen die ik doe. Ik heb vroeger gesurft, gedanst, parachute gesprongen en rijd nu nog op internationaal niveau paard. Springen is voor mij een tweede natuur, ik doe het al sinds ik vier jaar ben. Het hebben van vijf paarden brengt verplichtingen met zich mee. Het is niet iets wat je één keer in de maand kunt doen en voor de rest kunt laten. Ik vind dat je – ook als drukke ondernemer – in je persoonlijke leven een passie moet hebben. Even je telefoon uit en alles in je hoofd op een rij zetten. Het maakt mij een betere ondernemer.”

IBIZA, AMSTERDAM, LOPPERSUM

“Dit jaar ben ik vanuit Groningen naar Amsterdam verhuisd, ook voor de fusie met SEG. Dat was voor mij en mijn zoontje wel een verandering: verhuizen van een klein Gronings dorp naar de gracht. Ik heb een haat-liefdeverhouding met de stad. Ik heb veel gereisd en vind Amsterdam één van de mooiste steden ter wereld. Aan de andere kant voelt de stad soms onwennig. Opgroeien op het Groningse platteland brengt een soort van easy going-gevoel mee, dat zit in mijn lijf. Het gemak en de rust van het platteland probeer ik toch een beetje in Amsterdam te vinden.”

RENNEN EN STILSTAAN

“De afgelopen tien jaar was ik de helft van de tijd op reis. Met artiesten mee naar optredens of conferenties en langs bij klanten. In de zomer was ik te vinden op festivals over de hele wereld en in de winter begonnen al vrij snel de voorbereidingen voor Ultra Music Festival in Miami (de grootste dance-conferentie ter wereld, red.). Als je dan even thuis bent, is het een race tegen de klok qua moederschap, gezin, je bedrijf en sociale leven. Mensen zeggen weleens: ‘Jij hebt het altijd zo druk. Hoe combineer je moederschap en ondernemen?’ Ja! Dat gaat gewoon, door er niet te veel bij stil te staan en prioriteiten te stellen. COVID-19 bracht mij terug naar de basis: waar word ik blij van?”

CORONACRISIS EN GROEI

“De muziekwereld lag compleet op zijn gat. In plaats van afwachten tot het september werd, heb ik in maart gezegd: misschien is dit hét moment om nieuwe markten aan te boren. Daar komen we door drukte anders nooit aan toe. Voor mij was het inspirerend om te zien dat zelfs stagiaires met fantastische merken kwamen en new business scoorden, om het even plat te zeggen. Deze periode zorgde voor een nieuwe, positieve dynamiek. Bestond onze business voorheen voor 70 procent uit de muziekindustrie, in juli was dat 30 procent. Voor de rest vonden we nieuwe klanten: denk aan diverse lifestylemerken, maar ook Porsche.”

SPORTIEF EN PRAKTISCH

“Porsche is als bedrijf ontstaan uit een behoefte voor iets wat er nog niet was: een sportscar. Dat heb ik ook gedaan. Artiesten waren op zoek naar een service die er nog niet was en dus ben ik die begonnen. Als jong meisje droomde ik al van een Porsche, nu rijd ik de Taycan Turbo. Hij is niet normaal snel, alles wat aan deze elektrische auto zit is zó vooruitstrevend. Ik merkte al snel dat hij alle boxjes aanvinkte. Ik kan er in Amsterdam boodschappen mee doen én naar mijn familie in Groningen rijden. De polder, daar knal je – binnen de perken natuurlijk – zo doorheen.”

WERKPAARD EN SPRINGRUITER

“Ik heb wel een winnaarsmentaliteit, maar wil ook gewoon plezier hebben in de dingen die ik doe. Ik heb vroeger gesurft, gedanst, parachute gesprongen en rijd nu nog op internationaal niveau paard. Springen is voor mij een tweede natuur, ik doe het al sinds ik vier jaar ben. Het hebben van vijf paarden brengt verplichtingen met zich mee. Het is niet iets wat je één keer in de maand kunt doen en voor de rest kunt laten. Ik vind dat je – ook als drukke ondernemer – in je persoonlijke leven een passie moet hebben. Even je telefoon uit en alles in je hoofd op een rij zetten. Het maakt mij een betere ondernemer.”

De Porsche Taycan brengt het beste van twee werelden samen en is een super sportscar én een daily driver. Meer weten over de eerste volledige elektrische sportwagen van Porsche? Laat hier je gegevens achter voor meer informatie.