Air France doet met zijn nieuwe maatschappij Joon een poging om jongeren te verleiden met een eigen prijsvechter. Niet alleen zonnige bestemmingen als Brazilië en Turkije moeten daarbij helpen, maar ook speciaalbier en lossere uniformen.

Joon vliegt vanaf Parijs-Charles de Gaulle naar steden als Berlijn, Lissabon, Istanbul en Caïro. Binnenkort voegt de maatschappij daar ook Boedapest en Fortaleza in Brazilië aan toe. De naam komt van het Franse woord ‘jeune’ (‘jong’) en moet dus vooral de millennial aanspreken.

Passagiers kunnen aan boord van een Joon-vlucht biologische snacks en maaltijden bestellen of dus nippen aan een wat meer kwalitatief en stijlvol biertje. Speciaal voor de vliegmaatschappij ontworpen cocktails komen van de Experimental Cocktail Club in Parijs.

Air France zet Joon meer in de markt als een lifestylemerk dan een prijsvechter, ondanks dat de bestemmingen van de maatschappij bijna allemaal sterke concurrentie kennen. Bovendien begint een ticket binnen Europa bij 49 euro voor een enkele reis en vlieg je intercontinentaal voor 149 euro. Daar zit dan geen bagage bij inbegrepen – nog zo’n typisch kenmerk van een prijsvechter.

Zo is het aan boord van de vliegtuigen van Joon:


Joon richt zich op passagiers tussen de 18 en 35.


De uniformen van het Joon-personeel zijn iets relaxter dan we gewend zijn.


Opties voor het uniform zijn zelfs T-shirts en sneakers.

Foto: Air France

Wat wel blijft: champagne (of een sapje) in business- en premiumclass.

Passagiers in business class kunnen ook een speciale cocktail bestellen bij de Experimental Cocktail Club.


Voor alle passagiers is organische koffie en frisdranken gratis tijdens de vlucht. Speciaalbier van Le Parisienne is te koop (of inbegrepen voor businessclass).

Foto: Air France


Het entertainmentsysteem biedt meer dan 1.200 uur aan programma’s.

Op intercontinentale vluchten kun je als passagier een VR-headset huren voor 15 euro om de films en docu’s op te kijken. Via de app van Joon kun je met je smartphone of tablet inloggen en series of YouTube-filmpjes kijken.


De businessclass van Joon heeft stoelen die plat kunnen liggen voor de langere vluchten – kleinere toestellen hebben deze uiteraard niet.

Foto: Air France

Businessclasspassagiers hebben een eigen 15,6-inchtouchscreen voor het entertainmentsysteem, plus een koptelefoon die het lawaai wegfiltert.


In businessclass krijg je ook een setje met slippers, sokken, een schoenzak en toilettasje.


Wie vanuit Parijs de oceaan oversteekt, krijgt een maaltijd voorgeschoteld die bedacht is door een Franse topkok. Een voorgerecht, keuze uit vier hoofdgerechten, plus kaas en een dessert.

Foto: Air France

De premium economy-cabine ligt meteen achter de businessclass.

Foto: Air France

Hier heb je als passagier bijna een meter beenruimte, een stoel die vrij ver naar achter kan klappen en touchscreens van 13,3 inch. Het cabinepersoneel geeft je ook een deken en kussen, plus een setje van oordopjes, oogmasker en een paar sokken.


In de economy-sectie boek je naar keus een stoel voor 20 euro of zitplaatsen met meer beenruimte voor een hoger bedrag.

Foto: Air France

In tegenstelling tot de meeste prijsvechters krijg je bij Joon wel een maaltijd als economy-passagier (premium of niet), al kun je wel bijbetalen voor een luxere optie.

Foto: Air France


Enkele reizen vanuit Parijs binnen Europa kosten minimaal 49 euro, terwijl intercontinentale vluchten bij 149 euro beginnen. Beide zijn zonder ingecheckte bagage.

Momenteel vliegt Joon van Parijs-Charles de Gaulle (CDG) binnen Europa naar Barcelona, Berlijn-Tegel, Istanboel, Lissabon, Napels, Oslo, Porto en Rome. Daar moeten Bergen en Boedapest in oktober bijkomen.

Intercontinentaal vliegt de millennialmaatschappij naar Caïro, Kaapstad en Teheran, met Fortaleza, de Seychellen en Mumbai als toekomstige bestemmingen.


Schiphol doet Joon dus nog niet aan, maar met KLM en Air France zijn er vele vluchten per dag naar Parijs-Charles de Gaulle.