De Amerikaanse farmaceut Johnson & Johnson, onder meer bekend van de coronavaccins, gaat zichzelf binnen twee jaar opsplitsen in twee bedrijven. Dat meldt persbureau Reuters.

J&J, ook moederbedrijf van vaccinmaker Janssen uit Leiden, wil de tak voor consumentenproducten met merken met merken als Band-Aid, Petit Marseillais, Tylenol en Listerine scheiden van de meer lucratieve, maar ook risicovollere medische en farmaceutische activiteiten.

“Het nieuwe Johnson & Johnson en de New Consumer Health Company zullen elk beter en effectiever hun middelen kunnen inzetten om beter patiënten en consumenten te bedienen”, zegt Joaquin Duato die waarschijnlijk in januari CEO van J&J wordt.

Het nieuwe bedrijf dat ontstaat uit de afgesplitste consumententak van J&J zal ook naar de beurs gaan. “Zo kunnen de twee bedrijven beter hun eigen groei te stimuleren en nog meer marktwaarde creëren”, aldus Duato.

Het nieuws van de splitsing zorgde ervoor dat de aandelen van J&J vrijdag op de Amerikaanse beurs met 2 procent stegen.

Veel meer geld te verdienen in medicijnen

Volgens zakenkrant The Wall Street Journal is de splitsing een teken van hoe de medisch-farmaceutische industrie de afgelopen decennia is veranderd. J&J verdient op jaarbasis zo'n 15 miljard dollar aan pleisters, babyshampoo en pijnstillers. Die markt is zeer stabiel en groeit langzaam.

De grootste groei voor J&J zit echter in de medicijnontwikkeling. Dat heeft het afgelopen anderhalf jaar wel laten zien. Hier wordt de rest van de jaarlijkse inkomsten van totaal 76,5 miljard dollar verdiend.

Tegenover de Amerikaanse krant laat de huidige CEO Alex Gorsky weten dat de lopende rechtszaak tegen J&J vanwege kankerverwekkende stoffen in hun babypoederproducten geen invloed heeft gehad op de beslissing het bedrijf te splitsen. "Het beste pad voorwaarts naar duurzame groei is om de patiënten- en consumententak te splitsen."

De beslissing van J&J komt nadat concurrenten als Pfizer en Merck, dat in Europa actief is onder de naam MSD, eerder al besloten om hun consumentenactiviteiten af ​​te stoten en zich volledig te richten op de sneller groeiende markt van geneesmiddelen.

Som van de delen meer waard?

Met de splitsing volgt J&J een recente trend onder grote internationale organisaties om de bedrijfsstructuur af te slanken en te versimpelen. Eerder op vrijdag kondigde het Japanse elektronicabedrijf Toshiba Corp aan hetzelfde te gaan doen.

Toshiba wil binnen twee jaar opsplitsen in drie bedrijven: één voor de huidige energie- en infrastructuurafdelingen, één voor de elektronische apparaten en de derde zal de opslagproducten en -diensten, waaronder het aandeel in chipbedrijf Kioxia Holdings, beheren.

Ook General Electric Company (GE) liet afgelopen week weten zichzelf in binnen drie jaar drieën te breken. Het wil de luchtvaart-, gezondheidszorg- en energietakken onderverdelen in afzonderlijke beursgenoteerde ondernemingen.

Is de tijd van conglomeraten voorbij?

Wat is er opeens aan de hand, vraagt beursblad Barron's zich af. Is de tijd van grote conglomeraten voorbij? Wel voor de traditionele bedrijven, concludeert het financiële weekblad.

Hoewel druk van activistische beleggers bij Toshiba een deel van de verklaring vormt voor de splitsing, is de reden waarom deze drie bedrijven zich willen opdelen simpel: naar verwachting zijn de afzonderlijke bedrijfsonderdelen op de beurs meer waard dan het oorspronkelijke moederbedrijf.

Het valt allemaal te lezen in de verklaringen van de splitsende bedrijven, zoals die van financieel directeur Larry Culp van GE: "Door drie wereldwijde beursgenoteerde bedrijven te creëren, kan elk afzonderlijk profiteren van een betere focus, efficiëntere allocatie van middelen en strategische flexibiliteit om langdurige groei te stimuleren en waarde te creëren voor klanten, investeerders en werknemers."

Het begin van een nieuw tijdperk

Volgens Barron's komen klassieke conglomeraten tot de conclusie dat meer focus van de afzonderlijke onderdelen leidt tot hogere waardecreatie. De enige manier om nog te groeien, is om de afzonderlijke delen af te splitsen en als stekjes elders in de grond te planten.

Voor techbedrijven, de new kids on the block, lijkt overigens het omgekeerde te gelden. Amazon, Alphabet, Meta en Tesla ontplooien juist veel verschillende activiteiten onder één dak. De beurswaarde van de grote techreuzen is de afgelopen jaren juist sterk toegenomen. Terwijl het traditionele conglomeraat onder druk staat, bloeien de grote techconglomeraten.

LEES OOK: Het moederbedrijf van Facebook gaat Meta heten als verwijzing naar de futuristische ‘metaverse’ die Mark Zuckerberg wil bouwen