Mediamagnaat John de Mol blijft zijn Talpa-imperium uitbreiden. Zijn nieuwste plan is het optuigen van een eigen nieuwsdienst, zei hij woensdag aan tafel bij Jeroen Pauw.

In de loop van volgend jaar moet de dienst in de lucht zijn en nieuwsberichten leveren voor radio en tv, maar vooral voor online. Ook komt hij waarschijnlijk met een eigen nieuwsapp.

Erg verrassend is de aankondiging niet. De Mol kocht eerder dit jaar persbureau ANP, nadat hij er niet in slaagde om de Telegraaf Media Groep en NU.nl over te nemen.

Een groot deel van de Nederlandse kranten, websites, radiostations en tv-zenders is klant bij het ANP. Mediabedrijven zijn dan ook bang dat De Mol de diensten van het ANP beperkt of de prijzen verhoogt.

De media-ondernemer probeerde die angst weg te nemen. “Ik denk dat het belangrijk is dat er een onafhankelijke nieuwsvoorziening is in een land”, zei De Mol tegen Quote vlak na de aankoop van het ANP. “In de tijd van nepnieuws is goede journalistiek ook zakelijk interessant. Dat zal niet snel verdwijnen.”

De Mol heeft via zijn mediabedrijf Talpa Network onder meer de televisiezenders SBS6, Net5 en Veronica in handen. Ook Radio 538, Sky Radio en Radio 10 horen erbij, net als de digitale titels als KIJK, JUKE en VoetbalTV. In november voegde hij het YouTube-kanaal StukTV toe aan de Talpa-familie.

Wat nog ontbreekt, is een eigen nieuwsvoorziening, zegt hij bij Pauw. Ook wil hij de komende jaren flink investeren in technische ontwikkeling. "Er werken op dit moment bij Talpa Network 250 à 300 IT-mensen. Dat zullen er de komende jaren 600 à 700 moeten worden", aldus de mediamagnaat.

"De wereld verandert, de adverteerder verandert. Wat vroeger genoeg was, dat je twee à drie miljoen kijkers had zonder dat je wist wie dat waren, daarmee waren alle adverteerders blij. Maar mede doordat de Googles en Facebooken hun klanten zo goed kennen, gaan de adverteerders daarnaartoe. Dus je zult technologisch een aantal stappen moeten maken om daarin mee te gaan."