Bij overnamedeals kan de koper van het bedrijf vragen of een belangrijke topman aanblijft. In ruil daarvoor krijgt de CEO dan een bonus. Vaak zijn er wel financiële doelstellingen gekoppeld aan deze bonus. Zo ging dat ook bij de verkoop van John de Mols Talpa.

Voor 500 miljoen euro harde cash verkocht John de Mol vorig jaar zijn tv-productiebedrijf Talpa aan het Britse ITV. Maar daar kan nog een aanblijf- en prestatiebonus bijkomen. Als de ondernemer komende jaren in dienst blijft en goede resultaten behaalt, kan hij tot en met het jaar 2022 in verschillende delen rekenen op in totaal 600 miljoen euro extra.

Die 600 miljoen komt in delen. De eerste 100 miljoen krijgt De Mol, die niet meer de hoogste topman is maar creatief directeur, wanneer Talpa in 2015 en 2016 een gemiddeld jaarlijks bedrijfsresultaat exclusief afschrijvingen (EBITDA) haalt van 50 miljoen tot 60 miljoen euro.

Voor die eerste bonustranche is De Mol in ieder geval goed op weg. Een woordvoerder van Talpa laat aan het Financieele Dagblad weten dat de berekening van de earn out niet uit het jaarverslag valt te halen maar de 2015 EBITDA “ruimschoots boven de 60 miljoen euro” zit.

Draait Talpa volgend jaar dus een zelfde winst of hoger, dan is de eerste uitkering van 100 miljoen euro binnen voor De Mol.

De laatste half miljard euro

Een tweede nabetaling van maximaal 400 miljoen euro volgt, als het EBITDA-resultaat in tussen 2017 en 2019 tussen de 75 miljoen euro en en 100 miljoen euro bedraagt. Het is bij deze eerste en tweede betaling wel een eis dat De Mol nog bij het bedrijf werkt.

Voor de derde bonus van 100 miljoen euro is dat niet meer nodig. Het mag natuurlijk wel. Het derde bedrag wordt uitgekeerd als er 2020 en 2022 een EBITDA-resultaat wordt gerealiseerd tussen de 115 en 130 miljoen euro.

Minder managen en vergaderen

De Mol zei vorig jaar dat hij zich door de verkoop van Talpa weer volledig kan concentreren op wat hij leuk vindt: nieuwe programma’s en formats bedenken.

"Toen ik begon met Talpa was mijn idee om een pand te huren en met zo’n 12 creatieve mensen leuke dingen te bedenken Het bedrijf is sindsdien geruisloos gegroeid. Op een gegeven moment constateerde ik dat 30 tot 40 procent van mijn uren vast stonden in verband met vergaderingen waar je je als eigenaar toch niet aan kan onttrekken. Dan kom je toch weer tot een punt dat de managementzaken je tegen beginnen te staan", verklaarde De Mol tijdens de persconferentie.