Dat een heel leger sneldichters rond de sinterklaastijd een centje bijverdient, is niet nieuw. Maar er ontstaat nu ook een levendige handel in kant-en-klare surprises.

Wie kampt met weinig tijd of knutseltalent hoeft geen rollen karton, tubes lijm en potten verf meer in te slaan. Een pinpas is genoeg.

Marktplaats

Op Marktplaats levert de zoekopdracht ‘sinterklaas surprise’ maar liefst 128 hits op. Het aanbod is heel wisselend: van oude knutsels van het voorgaande jaar en het polyester achterwerk van een etalagepop, tot surprises die op verzoek worden gefabriceerd.

Omdat voor veel Nederlanders een surprise op pakjesavond slechts bijzaak is en de verkopers zich niet uit de markt willen prijzen, zijn de kosten vrij laag, afgezet tegen de arbeidsduur. Gemiddeld ben je 4 tot 6 euro kwijt voor een op maat gemaakte surprise. Daar komt nog 6,20 euro bij voor de verzendkosten.

Vooral hobby

Voor de verkopers is dat geen vetpot. “Na aftrek van materiaalkosten verdien ik circa 5 euro per surprise, maar ik ben er wel de hele ochtend en soms zelfs een dag mee bezig”, zegt Elske uit Anna Paulowna, die haar diensten aanbiedt op Marktplaats.

“Laatst vroeg iemand mij bijvoorbeeld een surprise te maken voor zijn schoonvader die volgens hem meer beweging zou moeten krijgen. Ik heb toen een zwarte doos gemaakt met een een pop in ondergoed, een bed en een televisie met het logo van het tv-programma Nederland in Beweging. Het resultaat was prachtig, maar het slokt wel veel tijd op.”

Zij ziet haar handel dan ook puur als hobby. “Ik ben de enige in de familie die het leuk vindt om surprises te maken, dus we zijn er thuis mee opgehouden. Omdat ik het knutselen erg mis, ben ik drie jaar geleden met de verkoop van surprises gestart.” Ze heeft enkele surprises op voorraad, maar werkt ook op bestelling

Lees ook op Business Insider

Novemberdip

Voor Peter Looman is de verkoop van Sinterklaassurprises inmiddels een serieuze business geworden, als onderdeel van zijn webwinkel in feestartikelen, cadeaus en traktaties. Hij hoopt hiermee de novemberdip op te vangen. “In deze periode zijn mensen meer bezig met surprises dan met traktaties en verjaardagscadeaus. Op deze manier blijven we in november toch bezig”, zegt hij.

In zijn bedrijfspand liggen dozen opgeslagen waar hij foto’s en een persoonlijke tekst en/of een gedicht print. Zo ontstaat een persoonlijke surprise, die snel verzonden kan worden.

Looman speelt graag in op de actualiteit. Zo kunnen klanten surprises bestellen met een foto van de Toppers of K3, waarin een portretfoto van de ontvanger wordt gemonteerd. Er is ook een Kredietcrisisdoos ontworpen, voorzien van een dalende koersgrafiek, een pasfoto van het ‘slachtoffer’ en een persoonlijk financieel advies.

Ook Elske uit Anna Paulowna springt graag in op trends. “Mijn wie-is-de-chef-surprise is een topper. Daar heb ik er al zes van verkocht. En twee jaar geleden was mijn pokertafel een ware hit.”

Grote vraag

De belangstelling voor kant-en-klare surprises is groot, merken Elske en Peter. Cindy uit Munstergeleen, die de verkoop van surprises combineert met een webshop in kinderkleding en speelgoed, heeft dezelfde ervaring. “Ik had niet verwacht dat er zoveel vraag naar is.”

Maar ze kan er wel een verklaring voor geven: “Als je als consument zelf aan de slag gaat, moet je papier, lijm, dozen en andere materialen aanschaffen en ben je ook al gauw tien euro kwijt. En dan moet je nog gaan plakken, knippen en tekenen.”

LEES OOK: Sinterklaas-surprise of -gedicht maken? Deze sites helpen je