Vervloekt het cabinepersoneel je van binnen als je een Cola Light bestelt op een vlucht? Dat bericht kwam de voorbije dagen voorbij op verschillende plekken online. Maar in de praktijk blijkt dat mee te vallen.

De Amerikaanse stewardess en schrijver Heather Poole verwijst het verhaal naar het rijk der fabelen. Ze schreef er een blog over.

Het duurt inderdaad langer om Cola Light in te schenken, geeft Poole toe. Dat is de reden dat het drankje een wat mindere reputatie geniet. En dat kan inderdaad ook leiden tot situaties waarin andere passagiers ongeduldig worden en willekeurig hun bestelling al plaatsen.

Maar Poole benadrukt: “Ik drink Cola Light zowel als passagier en als stewardess.” Een andere steward meldde op zijn blog eveneens: “Het maakt me echt niet uit wat je drinkt. Ik schenk het wel in en zal er verder niet meer over nadenken.”

Andere cabinebediendes die we vroegen naar hun mening over Cola Light hadden er ook geen problemen mee. Het duurt alleen inderdaad iets langer vanwege dat schuim. Maar er zijn genoeg andere handelingen die ook nét iets langer duren dan gemiddeld.

Overigens is er een methode om de schuimvorming tot een minimum te beperken. Als je ervoor zorgt dat er weinig lucht bij de cola komt, valt de schuimtijd mee. Blogger Jet van These Golden Wings gebruikt deze truc: hij houdt een plastic glaasje boven een blikje cola, draait ze tegelijkertijd om en houdt vervolgens het blikje steeds boven het peil van de cola.

Drankjes serveren is bovendien verre van de belangrijkste taak voor het cabinepersoneel. Ten eerste zijn ze er om je te beschermen en begeleiden in geval van nood en ten tweede om te zorgen dat je het vliegtuig net zo gezond weer verlaat als je aan boord kwam.

En laten we wel wezen: je nagels knippen aan boord van een toestel of je steward een por geven als je iets nodig hebt, zijn werkelijk onbeleefd - in tegenstelling tot die Cola Light.