Een nieuw bedrijf van Tesla-baas Elon Mus werkt aan een tunnel waarin auto’s op een soort slee over grote afstanden getransporteerd kunnen worden. Op die manier wil Musk files bestrijden.

We zijn van Musk wel wat gewend als het aankomt op ambitieuze ideeën. Tesla is er daar natuurlijk één van, maar ook Hyperloop en SpaceX zijn groots te noemen. In tegenstelling tot die laatste twee is The Boring Company (wij kunnen de woordgrap wel waarderen, overigens) is echter al van start gegaan. Onder de parkeerplaats van het SpaceX-hoofdkwartier boort het nu een tunnel die het bedrijf hoopt te verlengen tot aan de internationale luchthaven van Los Angeles.

In de tunnel moeten sleeën komen die een auto kunnen dragen. Vervolgens transporteren die het voertuig op hoge snelheid door de tunnel – tot wel 210 kilometer per uur.

Musk toonde woensdag een voorproefje van de autoslee in actie, al blijft dat vooralsnog beperkt tot de lift die de wagen naar het tunnelsysteem moet brengen.

https://www.instagram.com/p/BW_-mlYAMrs/

Op YouTube staat echter een meer futuristische video:

De mogelijkheden voor het systeem zijn uiteraard legio. Musk denkt bijvoorbeeld ook aan een groter platform dat een passagiersbusje kan dragen. Op die manier zouden ook voetgangers gebruik kunnen maken van de tunnels onder de stad.

The Boring Company kan de komende maanden flinke stappen maken omdat het voor de tunnel onder de parkeerplaats van Space X geen vergunning nodig heeft. De betreffende gemeente, Hawthorne, werkt samen met Musk al sinds een jaar. Oorspronkelijk zou het idee niet meer zijn dat dat: een tunnel voor de parkeerplaats. Die zou gaan dienen om werknemers van SpaceX veilig in hun kantoor te krijgen. Maar dat moet dus grootser.

Nog geen formele bouwplannen

De baas van Tesla en SpaceX geeft toe dat het een stuk lastiger blijkt om de testtunnel uit te breiden buiten het gebied dat zijn bedrijven nu al beslaan. De burgemeester van Los Angeles Eric Garetti is echter voorstander van het tunnelplan en ziet het als een kans voor de beruchte verkeersproblemen in de volledig op auto's gefocuste stad.

Musks plannen kunnen vaker op steun rekenen maar formele bouwplannen voor de tunnelideeën van de charismatische uitvinder zijn er vooralsnog niet. De ondernemer meldde zelf dat er 'mondelinge' toezeggingen zijn om een Hyperloop-tunnel te bouwen tussen New York en Washington, waarmee passagiers in een half uur tussen de stadscentra zouden reizen, in plaats van drie uur met de trein nu.