Twaalf maanden geleden nam de wereldberoemde Britse chefkok Jamie Oliver het besluit om zelf eigenaar te worden van zes vestigingen van Jamie’s Italian in Australië.

Hij nam de restaurants over van de omgevallen exploitant Keystone Group en zei dat hij blij was met dit ‘happy end.’

Maar inmiddels kampt ‘The Naked Chef’, zoals de bijnaam van Oliver luidt, met een breder probleem. Zijn mondiale imperium van restaurant-formules zit in zwaar weer. De tak die onder het label Jamie’s Italian opereert moet vestigingen sluiten om zware verliezen op te vangen.

De vestiging van Olivers chique Londense steakhouse Barbecoa in Piccadilly vroeg begin deze week surseance van betaling aan week en moest 80 mensen ontslaan. De vestiging van Barbecoa bij St. Paul’s kon op het laatste moment gered worden door Oliver, waarbij hij een onbekend bedrag neertelde.

De Barbecoa-keten van Oliver ging in 2011 van start. In 2016, het laatste jaar dat er cijfers bekend werden gemaakt, leed deze keten een verlies van  omgerekend zo’n 420 duizend euro.

Jamie’s Italian krimpt

Intussen zit de keten Jamie’s Italian in de krimpmodus. Een derde van de Britse vestigingen (twaalf in totaal) wordt gesloten, waarbij in totaal 450 banen verloren gaan. Afgelopen jaar moest Oliver zelf 3 miljoen pond in de keten steken en nog eens 6,5 miljoen aan geleend geld bijleggen.

Afgelopen week meldde de Sun on Sunday dat Jamie’s Italian hoge schulden heeft en dat Oliver verhuurders van zijn vestigingen heeft gevraagd om huren te verlagen, om te zorgen dat de keten overleeft.

De meeste recente cijfers van Jamie’s Italian stammen van 2016 en laten een verlies van bijna 10 miljoen pond zien, op een omzet van 112 miljoen pond. Volgens The Sun blijkt uit juridische documenten dat er te weinig in de restaurants is geïnvesteerd, zijn nieuwe locaties niet ideaal en is het kostenniveau te hoog.

In Nederland zijn er twee vestigingen van Jamie’s Italian: in de Markthal in Rotterdam en in de binnenstad van Den Haag. De problemen in het buitenland hebben geen gevolgen voor de Nederlandse restaurants, zo laat woordvoerster Nienke de Kamper half januari aan AD weten. Volgens haar vindt er hier juist expansie plaats: komend jaar komen er drie zaken in Nederland bij.

Begin 2018 opent Jamie Oliver onder andere twee nieuwe pizzeria’s in Arnhem en Tilburg, een nieuw concept voor ons land.

Persoonlijk vermogen van Jamie Oliver

Oliver heeft 25 restaurants in het buitenland. Die drijven vooral op het naamsbekendheid van het merk ‘Jamie’.

Afgelopen oktober stopte Oliver in het VK met zijn eigen food magazine, nadat de oplage halveerde in acht jaar tijd. De rechten voor het magazine zijn in 2016 verkocht aan Hearst. In Nederland bestaat Jamie Magazine nog altijd en wordt uitgegeven door Veen Media. Ook Jamies uitgeverij stond in 2016 in de plus met een winst vóór belasting van bijna 4 miljoen pond.

Wat goed lijkt te lopen in het buitenland zijn de ‘sociale restaurants’ van Oliver, waar werklozen worden getraind. Die zijn eigendom van de Jamie Oliver Food Foundation en haalden een winst vóór belasting van ruim 300 duizend pond in 2016.

In Nederland ging dit concept – Fifteen – juist failliet. Naar eigen zeggen waren vooral de huurkosten niet meer op te brengen, druk was het ook al tijden niet meer. In totaal was er een huurachterstand van een kwart miljoen euro, waardoor het Amsterdamse filiaal in oktober zijn deuren sloot.

Het persoonlijke vermogen van Oliver wordt geschat op 150 miljoen pond. Op dat vlak loopt Oliver voor zover bekend geen gevaar vanwege zwak presterende restaurants.

LEES OOK: Kijk binnen in Jamie Oliver’s luxe optrekje van ruim €10 miljoen – met 7 slaapkamers en, uiteraard, een geweldige keuken