Ivanka Trump sluit haar modelabels. Ze stopt met de verkoop van schoenen, juwelen, tassen en kleding. De presidentsdochter zegt zich te willen concentreren op haar werk als adviseur van haar vader in Washington.

De lijnen van Ivanka maakten een behoorlijke ontwikkeling door en ze zegt ‘enorm trots te zijn op het merk dat we hebben opgebouwd’. Het bedrijf zegt zelf dat de verkoop goed bleef groeien in de voorbije jaren, maar analisten melden dat de omzet met 26 procent daalde tussen 2016 en 2017 – het eerste jaar van Donald Trumps presidentschap.

Zo verliep het verhaal van Ivanka’s modeambities:


Trump zette haar eerste stappen in de mode-industrie met de opening van haar sieradenwinkel in Manhattan in 2007.

Foto: Jemal Countess / Staff

De prijzige collectie bestaande uit ringen, kettinkjes en armbanden kostte tot wel 25.000 dollar (21.000 euro) per stuk.


In 2010 lanceerde ze een schoenenlijn, waaronder 150 stijlen van ‘katoorvriendelijke hakken tot sandalen en sneakers’.

Foto: AP Photo/Charles Sykes

Bron: Footwear News

Lees ook op Business Insider


Een jaar later begon Trump met haar tassen en kleding. Tot op de dag van vandaag richt het merk zich op chique en betaalbare kleding. “Ik wilde de prijsklasses toegankelijk houden – maar we zitten wel in de luxebranche en de uitstraling is consistent met die insteek.”

Foto: Ivanka Trump

Ook runt het merk momenteel een winkel in Soho, waar alle producten bijeen kwamen: tassen, juwelen, schoenen en kleding.

Een zaak van Ivanka Trump in Trump Tower in Manhattan. Foto: Drew Angerer/Getty Images

Tegenover The Cut vertelde Trump in 2011 dat de winkel uitnodigend moet zijn, in tegenstelling tot veel andere luxe merken die volgens haar ‘intimidatie in hun voordeel gebruiken’.


Het bedrijf hoeft als private onderneming geen jaarcijfers te publiceren, maar de maker van de kleding, G-III, verklapte dat de kledinglijn voor Ivanka voor 100 miljoen dollar aan omzet had gegenereerd.

Foto: RTNRD/GDP/MediaPunch/IPX

Bron: Forbes


Ook toen haar vader in 2015 aankondigde om een gooi te doen naar het presidentschap, bleef Ivanka actief met haar modemerken.

Foto: Chip Somodevilla/Getty Images

Tijdens de campagne showde ze de producten die ze als merk aan de man bracht.

Foto: AP Photo/Matt Rourke

Ze gaf een toespraak op de laatste dag van de Republikeinse Conventie in een jurk van haar eigen merk ter waarde van 138 dollar. De dag erna was het kledingstuk prompt uitverkocht. Volgens de zakenkrant The Wall Street Journal, stegen de verkopen van Ivanka Trump in 2016 en 2017 terwijl de campagne van haar vader op volle toeren draaide.


De maand voor de verkiezingen lanceerde twitteraar Shannon Coulter de campagne #GrabYourWallet. Ze publiceerde een lijst van bedrijven die zakendoen met het Trump-imperium zodat consumenten ervoor kunnen kiezen om die te boycotten.

Foto: Twitter/Shannon Coulter

Ivanka Trump begon toen om zichzelf te distantiëren van het merk, onder meer door de sociale mediakanalen van haarzelf en het bedrijf van elkaar te scheiden. Ze stopte ook met promotie van de kleding en accessoires in het openbaar.


Toen warenhuisketen Nordstrom de spullen van Ivanka niet langer wilde verkopen, twitterde de toenmalige kandidaat Donald dat dat ‘zeer oneerlijk’ was.

Foto: Twitter/RealDonaldTrump

Nordstrom meldde dat de tegenvallende verkopen over de hele linie een belangrijke motivatie waren voor de beslissing.


In de dagen na de bekendmaking van Nordstrom volgden ook anderen, maar een woordvoerder voor Ivanka hield vol dat de omzet steeg.

Foto: Sean Gallup/Getty Images

Onderzoekers vertellen een ander verhaal. Bureau Slice Intelligence zei dat Ivanka’s producten een dip van 26 procent hadden genoteerd tussen januari 2017 en januari 2016.

Foto: Drew Angerer/Getty Images

Grote partijen kwamen terecht in outletwinkels.

Ivanka Trump-schoenen in een Goodwill-zaak in New York. Foto: Business Insider/Mary Hanbury

De boycot wint de laatste maanden terrein, als reactie tegen onder meer Trumps beleid om kinderen van immigranten aan de grens te scheiden van hun ouders.

Foto: Mark Blinch / Reuters

De Canadese keten Hudson’s Bay, ook actief in Nederland, voegde zich deze maand bij de merken die stoppen met de verkoop van Ivanka Trump-artikelen, omdat de producten een ‘tegenvallende’ verkoop lieten zien.


Op dinsdag meldde Trump dat ze met het merk gaat stoppen.

Foto: Andrew Harnik/Shutterstock

“Na 17 maanden in Washington weet ik niet of ik ooit terug zal keren naar het bedrijf. Ik ben er wel zeker van dat mijn focus in de nabije toekomst op het werk hier in Washington zal liggen. Deze beslissing is de enige juiste voor mijn team en partners”, schreef ze in een verklaring.


Het filiaal in de Trump Tower was op dinsdag al gesloten.

Foto: Business Insider/Jessica Tyler

Bron: Business Insider


Desondanks blijven de lijnen bestaan en zullen ze geproduceerd en verkocht worden door de partners die daarvoor een licentie hebben.

Foto: Mark Wilson/Getty Images

Voor Amerikaanse consumenten betekent dat dat Ivanka Trumps producten voorlopig nog verkrijgbaar zullen zijn in meerdere winkelketens. Nederlandse consumenten kunnen bij webwinkels als Amazon terecht.