Beleggers kunnen duurzame energie niet meer negeren, denkt beleggingsexpert Henk Grootveld van vermogensbeheerder Robeco.

Eind maart kondigden nazaten van de beroemde oliemagnaat John D. Rockefeller aan uit fossiele brandstoffen te stappen. Ze gaven de olie-industrie een trap na door de ontkenning van klimaatverandering door oliegigant ExxonMobil ‘moreel verwerpelijk‘ te noemen.

Op de dag dat de Rockefellers olie afzwoeren, gaf Henk Grootveld van vermogensbeheerder Robeco een presentatie over de toekomst van duurzame vormen van energie en de ondergang van fossiele brandstoffen. Hij schetste waarom energiebeleggers zich niet moeten blindstaren op producenten van fossiele brandstoffen die nu groot zijn op de beurs.

Zon wordt steeds goedkoper

Momenteel zijn fossiele brandstoffen als olie, gas en kolen nog de populairste energiebronnen. Dat komt vooral doordat er tot nog toe geen goed alternatief was. Maar met de snelheid van technologische ontwikkelingen is dat idee achterhaald, aldus Grootveld.

Tegenwoordig betaal je voor tien zonnepanelen zo’n 4700 euro, wat al meer dan een halvering is van de prijs sinds 2004. Volgens Grootveld gaat die prijs niet meer heel snel zakken, maar gaat de efficiëntie van de zonnepanelen nog enorme sprongen maken. “Het is niet te zeggen hoe efficiënt ze kunnen worden. Maar je kunt je voorstellen, dat je over 10 jaar drie keer zoveel zonne-energie kan opwekken met hetzelfde oppervlak als nu”

We hoeven maar 0,08 procent van het aardoppervlak te gebruiken voor zonnepanelen om aan de volledige energiebehoefte van de wereld te voldoen, schetst Grootveld. Als je bedenkt dat zo'n 33 procent van het aardoppervlak uit woestijn bestaat dan is dat een fractie.

Alle energie opvangen die de zon in 1 dag naar de aarde zendt is gelijk aan 8 keer de jaarlijkse wereldwijde energieconsumptie.

Alle energie opvangen die de zon in 1 dag naar de aarde zendt is gelijk aan 8 keer de jaarlijkse wereldwijde energieconsumptie.

In zuidelijke landen is zonne-energie al goedkoper dan oude vormen van energie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marokko momenteel meerdere megacentrales voor thermische zonne-energie aan het bouwen is en binnen korte tijd een wereldwijde marktleider in zonne-energie zal zijn. Ook in Amerikaanse staten als Arizona zijn zonnepanelen booming.

Alleen overheden kunnen de omschakeling bemoeilijken en vertragen.  Grootveld: "Alle overheidsbemoeienis, hoewel goed bedoeld, heeft tot nu toe alleen maar ontwikkelingen geremd en bemoeilijkt. Hoe minder overheden zich met zonne-energie bemoeien, des te sneller de ontwikkeling."

Tesla of toch Toyota?

Ook delen van de auto-industrie kunnen profiteren van de omslag. Auto's die rijden op reguliere benzine zijn nog steeds het populairst, maar in de komende twee jaar komen er 15 nieuwe elektrische modellen uit. Bij Honda voorspellen ze dat minimaal 66 procent van de verkochte auto's rond 2030 elektrisch zijn en de benzineslurper daarna volledig uit de markt wordt gedrukt.

Naast de milieuvoordelen van elektrische auto's zijn er volgens Grootveld andere pluspunten. Zo is de motor van een elektrische auto bijna vijftien keer zo efficiënt als een benzinemotor en is het onderhoud aan een elektrische auto veel goedkoper.

Diverse autofabrikanten zetten inmiddels serieus in op elektrische auto's. Spraakmakend is vooral de Californische producent Tesla van miljardair Elon Musk, die begin deze maand zijn nieuwe Model 3 introduceerde. Van de klassieke autofabrikanten is Toyota vooralsnog de belangrijkste speler met zijn hybride Prius.

Zelfrijdende auto

De ontwikkeling van schone energie opent voor beleggers ook kansen op een andere markt, die van de zelfrijdende auto. Vrijwel alle grote autofabrikanten, maar ook techbedrijven zoals Tesla, Google, Samsung en  Apple. willen een zelfrijdende auto maken die de wereld gaat veranderen.

Grootveld van Robeco ziet een toekomst voor zich waarin elektrische, zelfrijdende auto's collectief bezit zijn. Je roept er een op met je smartphone en hij staat binnen 30 seconden voor de deur. Vervolgens laadt de auto zichzelf in seconden op bij draadloze oplaadpunten in de weg. Dit systeem zorgt voor een veel efficiënter gebruik van auto's en zal veel oude autofabrikanten de kop kosten.

De zelfrijdende auto van Google.

Hoe beleggen?

Bij Robeco denken ze niet dat dalende olieprijzen de ontwikkeling van duurzame energie kunnen tegenhouden. "Dat is te laat. De geest is uit de fles en die ontwikkeling kan je niet meer tegenhouden", aldus Grootveld.

De vermogensbeheerder ziet traditionele oliebedrijven steeds meer als toekomstige verliezers en wil graag beleggen in de winnaars. Maar wie deze winnaars zijn, is nog onduidelijk volgens Grootveld. "Onze strategie is voorlopig wegblijven bij de verliezers. De markten van zelfrijdende auto's en zonnepanelen zijn nog zo versnipperd dat we daar geen winnaar aan kunnen wijzen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl