Toen ChatGPT, de door kunstmatige intelligentie aangestuurde chatbot van de startup OpenAI, werd opengesteld voor het grote publiek, ontstond er gelijk een hype. Die zorgde er vervolgens voor dat generatieve AI in beeld kwam bij durfkapitalisten en techbedrijven die graag geld in slimme ideeën pompen.

Generatieve AI (artificial intelligence) is de overkoepelende term voor kunstmatige intelligentie die op basis van door de gebruiker ingegeven opdrachten iets nieuws kan creëren uit bestaande data. OpenAI’s generatieve AI-tools zijn hier de beste voorbeelden van. Zij lijken alles te kunnen creëren wat je maar wilt: van kunstwerken die je aan een muur durft te hangen tot prachtige teksten. Het is dan ook niet gek dat deze technologie ineens veel aandacht opeist.

Durfkapitalisten en bestaande techreuzen willen maar wat graag een graantje meepikken van die opkomende, mogelijk revolutionaire technologie. Zeker in een tijd waarin andere startups het minder goed doen.

Neem softwaregigant Microsoft, die overweegt om 10 miljard dollar in OpenAI te investeren tegen een waardering van 30 miljard dollar. Microsoft stak in 2019 al een miljard dollar in de maker van ChatGPT.

Maar ChatGPT is niet de enige. Jasper, een startup die copywritingsoftware op basis van kunstmatige intelligentie ontwikkelt, scoorde afgelopen oktober 125 miljoen dollar in een investeringsronde. Gelet op de lastige omstandigheden voor in de techsector is dat een fors bedrag.

In december 2022 volgde Runway, een startup die AI-tools voor videomontage maakt. Het bedrijf wist zijn kas te spekken met 50 miljoen dollar, tegen een waardering van 500 miljoen dollar.

Door deze enorme investeringen en waarderingen vragen sommigen zich af of er een AI-zeepbel in de maak is.

Waarderingen staan niet in verhouding tot de omzet

Startups die zich richten op generatieve AI, krijgen een enorm hoge bedrijfswaarde toegekend, terwijl ze nog geen noemenswaardige omzet kunnen tonen, laat staan winst. Dit doet denken aan de tijd dat lage rentes ervoor zorgden dat bedrijven zonder een aantoonbaar werkend verdienmodel toch waarderingen van miljarden dollars verkregen.

Tegenover de waardering van 30 miljard dollar die OpenAI voor ogen heeft, zou een omzet van enkele tientallen miljoenen dollars staan, volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal. Hoewel OpenAI van een commercieel voordeel geniet door samen te werken met Microsoft, is een dergelijke waardering nog steeds erg hoog.

Jasper werd onlangs gewaardeerd op 1,5 miljard dollar, terwijl het 2022 hoopte af te sluiten met een omzet van slechts 75 miljoen dollar, aldus TechCruch. Ook hier is er dus sprake van een scheve verhouding.

Ter vergelijking: C3, een beursgenoteerd softwarebedrijf dat AI-toepassingen voor ondernemingen ontwikkelt, wordt gewaardeerd op bijna 500 miljoen dollar, maar heeft ook een omzet van ongeveer 270 miljoen. Dit ziet eruit als een meer realistische verhouding.

Nog een teken van een zeepbel is de haast die investeerders tonen om geld in AI-bedrijven te steken. Volgens databureau Pitchbook werd er in 2022 1,4 miljard dollar verspreid over 78 deals in AI-startups gestoken. Dat is evenveel als de vijf jaar ervoor bij elkaar opgeteld.

Het is nog onduidelijk hoe AI winst kan genereren

Dit alles zou misschien te verklaren zijn als er een duidelijk pad naar omzet (en winst) is. Op dit moment zijn toepassingen van artificial intelligence echter nog steeds erg duur en is er alleen nog in theorie potentie voor winst.

Richard Windsor, oprichter van onderzoeksbureau Radio Free Mobile, stelt tegenover Insider dat het idee dat ChatGPT op het punt staat Google omver te werpen, voorbarig is. "Als je genoeg gegevens en rekenkracht op een probleem richt, zal het antwoord uiteindelijk tevoorschijn komen", zo schetst hij de aanpak van OpenAI. Nadeel hiervan is dat het bedrijf hiervoor veel computerrekenkracht nodig heeft. En dat is erg duur.

Lees ook: Google heeft naar verluidt ‘code rood’ afgegeven als reactie op de toenemende populariteit van ChatGPT

In een rapport vergeleken analisten van de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley de kosten per zoekopdracht van ChatGPT met de kosten per zoekopdracht van Google. Het verschil? Bij OpenAI kost een zoekopdracht gemiddeld 0,02 dollar. Bij Google is dat 0,003 dollar, ongeveer een zevende van de kosten van de nieuwkomer.

Dat verschil komt volgens de analisten door "de rekenkracht die ChatGPT's natuurlijke taalmodellen nodig hebben".

Een deel van de hype rond generatieve AI is misschien terecht en de technologie voelt echt vernieuwend aan. Maar om een nieuwe zeepbel te voorkomen, zouden investeerders er goed aan doen de fundamenten van generatieve AI-bedrijven te onderzoeken, voordat ze hoge waarderingen uitdelen.

LEES OOK: Waarom kunstmatige intelligentie in 2023 veel gaat veranderen voor bedrijven, volgens 6 ondernemers