De gigantische daling van het Britse Pond sinds het Brexit-referendum van 23 juni zet de relatie tussen de Nederlands-Britse multinational Unilever en de Britse supermarktketen Tesco op scherp.

Zakenkrant The Wall Street Journal meldt dat de maker van Dove deodorant, Ben & Jerry’s ijs en Marmite last heeft van hogere inkoopkosten in euro’s en dollar’s voor producten die in het Verenigd Koninkrijk worden verkocht. Het gaat hier om de inkoop van ingrediënten buiten het VK.

Prijsoorlog in de Britse supermarkt

Het dispuut is een direct gevolg van de daling van het Britse pond, waardoor de Britse import duurder wordt. Tegenover de dollar is het pond bijvoorbeeld zo’n 15 procent gedaald sinds 23 juni.

Unilever heeft, aldus een bron tegenover de WSJ, aan Tesco gevraagd om prijzen van zijn producten te verhogen in de supermarkt. Maar Tesco weigert dat vooralsnog.

Het gaat hier om het behoud van winstmarges. Als Tesco bereid is een hogere inkoopprijs te betalen aan Unilever voor een potje Marmite en dat aan de klant doorberekent, ligt het afnamerisico bij Tesco.

Als Tesco geen hogere inkoopprijs betaalt, zakt de winstmarge van Unilever als gevolg van hogere productiekosten.

De woordvoerder van Tesco erkent tegenover de WSJ dat een aantal producten van Unilever kampt met "leveringskwesties". Ofwel: door het conflict staat de positie van een aantal A-merken van Unilever in het schap tijdelijk ter discussie.

Unilever vertrouwt erop dat zijn producten snel weer via de webshop van de Britse supermarktketen Tesco te koop zullen zijn, zei de financieel directeur van het concern, Graeme Pitkethly, donderdag tegen analisten.

Pitkethly sprak zijn vertrouwen in een snelle oplossing uit, maar wilde verder niet op het conflict ingaan. Hij benadrukte wel dat Unilever minder dan 5 procent van zijn totale omzet in Groot-Brittannië haalt.

Volgens gegevens van Bloomberg is Tesco de op twee na grootste klant van Unilever, na Wal-Mart en Kroger.

Kracht van A-merk in de supermarkt

Het gaat hier ook om een machtsspel over de kracht van een A-merk: is het A-merk zo belangrijk voor een supermarkt dat klanten gaan klagen als ze bijvoorbeeld geen Marmite kunnen krijgen? Zo ja, dan wint Unilever, zo nee dat is Tesco de sterkste.

De ruzie markeert één van de meest reële bedreigingen die de val van het Britse pond meebrengt: hogere prijzen voor geïmporteerde producten voor de Britse consument.

Volumedruk bij Unilever

Unilever publiceerde donderdag de wereldwijde cijfers over het derde kwartaal van dit jaar.

De multinational boekte vorig kwartaal een omzet van 13,4 miljard euro. De levensmiddelengigant verkocht verkocht een fractie minder producten dan in het derde kwartaal van 2015, maar wist de prijzen gemiddeld met 3,6 procent te verhogen.

Gecorrigeerd voor valuta-effecten ontstond daarmee een omzetgroei van 3,2 procent. Die vooruitgang was sterker dan analisten hadden voorspeld.

Echter, de samenstelling van die groei was echter zwak, door een afname van de volumes, stelden analisten van Exane donderdag.

De verkoopontwikkeling in Latijns-Amerika bleef volgens Exane zwak, terwijl vooral de ontwikkelingen in Azië tegenvielen.

Koers aandeel Unilever daalt

De cijfers van Unilever werden op de Amsterdamse beurs negatief ontvangen. Het aandeel stond na bijna een kwartier handel 2 procent in de min op 39,91 euro. .

Het concern hield wel vast aan de verwachting dat het in heel 2016 een sterkere groei zal boeken dan concurrenten.

In Azië zwakte het verkooptempo af, onder meer doordat duurdere grondstoffen werden doorberekend in de prijzen. Vooral in India leidde dat tot een lagere vraag naar gezichtsverzorgingsproducten. Stevige concurrentie, onder meer op het gebied van wasmiddelen, drukten verder de verkopen in China.

In Europa stabiliseerden de verkopen op het niveau van vorig jaar. Het mooie nazomerweer zorgde voor veel vraag naar Magnums en ijsjes van Ben & Jerry's.

Op het gebied van wasmiddelen en thee zag het concern de concurrentie echter scherp toenemen, aldus Pitkethly. Al met al bleef het marktaandeel van Unilever in Europa overeind, benadrukte hij.