• Koen Thijssen, mede-oprichter van online bloemenwinkel Bloomon, heeft met zijn nieuwe bedrijf 15 miljoen euro aan investeringen opgehaald.
  • Insify, de nieuwe startup, is een zogenaamde ‘insurtech’: een bedrijf dat het proces achter verzekeren digitaliseert.
  • Thijssen richtte Insify op omdat hij het afsluiten van verzekeringen als ondernemer een frustrerende ervaring vond.
  • Lees ook: Hoe deze 3 millennials €21,4 miljoen ophalen met het bezorgen van verse bloemen

Koen Thijssen, een van de oprichters van online bloemenwinkel Bloomon, heeft met zijn nieuwe bedrijf in een recente investeringsronde 15 miljoen euro opgehaald.

Thijssen richtte online verzekeraar Insify in 2020 op in de hoop de verzekeringsmarkt te kunnen innoveren door de processen achter zakelijke verzekeringen voor het mkb en freelancers volledig te digitaliseren.

Thijssen, die tevens CEO van Insify is, kwam op het idee voor z’n nieuwe onderneming door zijn eigen frustrerende ervaring met het afsluiten van verzekeringen als ondernemer, zo meldt hij donderdag in een persbericht: “In de tijd dat ik Bloomon runde, werd er ingebroken op ons kantoor en wilde ik aanspraak maken op onze verzekering. Maar er werd niet uitgekeerd, omdat het adres op de polis niet meer klopte. Ons kantoor was inmiddels verhuisd, maar de verzekeraar had die aanpassing nog niet verwerkt. Ik besloot toen een verzekeraar op te richten die ikzelf had willen hebben.”

Insify is een zogenaamde ‘insurtech’: een startup die het proces achter verzekeren innoveert en efficiënter en goedkoper maakt. Het bedrijf biedt zzp’ers en het mkb een end-to-end digitale oplossing en zegt nauwkeuriger risico’s te kunnen bepalen door geavanceerde technologie in te zetten.

Het bedrijf van Thijssen verkreeg in 2021 een licentie van toezichthouder AFM en werkt samen met Digital Partners, dat onderdeel van de grote Duitse verzekeraar Munich Re is. Insify kan daardoor als onafhankelijke full-service aanbieder van zakelijke verzekeringen optreden. “Wij leveren binnen 2 minuten een polis op maat in je inbox, in plaats van de 1,5 maand die gebruikelijk is in de sector”, zegt Thijssen.

Van bloemen naar verzekeringen

Voor Thijssen Insify begon, richtte hij in 2014 samen met Bart Troost en Patrick Hurenkamp het online bloemenbezorgingsbedrijf Bloomon op. Het Bloomon-concept was destijds zeer vernieuwend: abonnees kregen tweewekelijks verse bloemen thuisbezorgd. Later kwam daar ook de online verkoop van losse boeketten bij.

De drie mannen wisten met Bloomon in slechts een paar jaar marktleider te worden in zowel Nederland als België. En dat succes bleef niet onopgemerkt: in april vorig jaar nam hun Britse concurrent, Bloom & Wild, het Nederlandse e-commerce bedrijf over. Daarmee werd het in één klap de grootste online bloemenbezorger op de Europese markt, een markt die naar verluidt goed is voor zo’n 25 miljard euro.

Thijssen zei zijn bloemenavontuur al in 2019 vaarwel en nam de opgedane e-commerce en digitale ervaring mee naar zijn startup Insify. De twee andere oprichters, Bart Troost en Patrick Hurenkamp, zitten nog altijd in de directie van Bloomon.

De Europese verzekeringsmarkt veroveren

Net als met Bloomon, wil Thijssen ook met Insify de Europese markt gaan veroveren. Momenteel richt het bedrijf, dat al ruim 1.500 klanten telt sinds de oprichting, zich nog volledig op Nederlandse zzp'ers en het midden- en kleinbedrijf. Maar met het opgehaalde kapitaal van 15 miljoen euro wil de verzekeraar internationaal talent gaan aantrekken en zo z'n personeelsbestand in twee jaar verviervoudigen.

Thijssen heeft hoge verwachtingen van de Europese markt voor online zakelijke verzekeringen. Onderzoek toont aan dat ongeveer de helft van de kleine ondernemers in Europa de komende jaren z'n verzekeringen bij voorkeur online regelt. Deze markt zal daardoor in korte tijd moeten uitgroeien tot ruim 30 miljard euro.

LEES OOK: Als ondernemer verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Crowdsurance is relatief nieuw en lijkt op een Broodfonds – dit zijn de verschillen