“De crisis is over” koppen de kranten. En dat is waar. Maar de kleding- en de schoenenbranche hebben het nog steeds zwaar.

Want we bezuinigen nog steeds op kleding en schoenen. Gelukkig wel nog maar 1% (begin 2016) in plaats van 4% (in 2014). Dat is vooruitgang, maar of de door INretail voorspelde 2% omzetgroei gehaald zal worden, is nog maar zeer de vraag.

Dankzij het gestegen besteedbaar inkomen, wordt er weer geld uitgegeven. Maar daar profiteert de kleding- en schoenenbranche nog niet echt van. Consumenten zijn geneigd de duurdere artikelen waarvan de aanschaf ook al een tijdje was uitgesteld, aan te schaffen.

De markt zoals die voor 2010 was, consumenten die veel en vaak en graag kochten, komt niet meer terug. Om te overleven in de schoenenbranche is daarom innovatie nodig. Want “zo hebben we het altijd gedaan” werkt niet meer.

Tegenvallende verkoop

Er zijn een aantal factoren die een rol spelen als het gaat om de tegenvallende verkoop in de schoenen branche:

  • Er is een enorme competitie binnen de schoenenbranche, waardoor prijzen en winstmarges onder druk staan.
  • Door de vele faillissementen, staan in winkelcentra veel winkels leeg: leegstand is nooit aantrekkelijk voor winkelend publiek.
  • Het online winkelen is enorm toegenomen, ook voor schoenen.

Innovaties

Welke innovaties zien we binnen de schoenenbranche?

Online winkels
Heel lang heeft men gedacht dat schoenen niet online te verkopen zouden zijn. Immers, de klant wil passen, wil voelen. Dat blijkt niet zo te zijn. De klant vindt het prima om online schoenen te kopen en als ze niet passen, dan stuurt hij ze gewoon terug.

Een voorbeeld van een schoenenbranche die het online verkopen serieus neemt en er succesvol mee is, is Shoeline. Shoeline gebruikt daarbij overigens succesvol een oud en vertrouwd marketing concept: “niet goed: geld terug!” Veel winkels (denk maar aan V&D) zijn te laat begonnen het online verkopen serieus te nemen, met alle gevolgen van dien.

Duurzaamheid
Steeds meer consumenten gaan consuminderen en duurzaamheid is in. Loper speelt daar bijvoorbeeld op in LOPER is een initiatief van het Japanse creatieve platform Proef en de Nederlandse schoenontwerper Roderick Pieters.

Zij willen het hele productieproces eenvoudig en overzichtelijk houden, door schoenen pas na aankoop te laten produceren door een team van twee man. Of het ze gaat lukken is vraag: maar innovatief is het zeker, het is beslist een project dat aan het denken zet.

De prijzen en de winstmarges
Loper zorgt met een eenvoudig productieproces voor lage kosten. Shoeline gaat naast het verkopen van de bekende merken, ook een eigen merk franchisen om zo een nieuwe afzetmarkt en extra inkomsten te genereren.

Aantrekkelijke winkels
In de strijd tegen de leegstand in de winkelcentra, moeten winkels extra aantrekkelijk gemaakt worden. Een winkelketen als Ziengs speelt daar op in. Het winkelen tot een belevenis te maken om zodoende de klant te verleiden net iets meer in het winkelwagentje te stoppen.

Het zal spannend worden of de schoenenbranche de voorspelde 2% in 2016 gaat halen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl