Dat zei Nick Jue, directeur ING Nederland, tijdens een presentatie over het
opgaan van Postbank in ING.

Volgens Jue is de kredietverlening bij ING tot aan 30 september met 11 procent
gestegen. Over de meest interessante periode, vanaf september tot november,
wilde hij echter niets zeggen.

Lenen van geld
Maar "wij lenen wel dégelijk geld uit", zei hij op vragen over
het verwijt van politici dat banken op hun geld blijven zitten.

Wel kijkt ING nu kritischer naar wie geld komt lenen, en schrikken veel mensen
en bedrijven terug voor de tarieven die de banken rekenen.

"Er wordt wel krediet verleend. Maar het is duurder geworden, en daar
schrikken veel mensen voor terug. Ze zeggen sneller ‘nee’", aldus Jue.

Schema integratie
Volgens Jue ligt de integratie van Postbank in ING op schema. De blauwe leeuw
is op 10 februari komend jaar definitief geschiedenis; dan is de integratie
compleet en bestaat Postbank niet meer.

Jue meldde dat ING en Postbank in oktober 10.000 nieuwe klanten wierven.
Daarmee weersprak hij verhalen als zouden Postbank-cliënten weglopen, omdat
ze niet bij ING willen bankieren.

Lees ook op Business Insider

Ook kon Jue niet zeggen of de toename te danken was aan het feit dat mensen
massaal vertrokken bij Fortis, of dat het misschien kwam doordat consumenten
nieuwe spaarrekeningen openden om hun spaargeld te spreiden.

ING bereidt zich tot in de puntjes voor op de definitieve omschakeling. In
januari en begin februari zal de bank meer dan acht miljoen folders
verspreiden onder ING- en Postbank-klanten. Daarin zal informatie komen te
staan over de samensmelting.

Capaciteit call centers
Daarnaast huurt het bedrijf extra capaciteit in bij call centers om een
eventuele forse toename in het aantal klantentelefoontjes, af te handelen.

Momenteel verwerken Postbank en ING 45.000 telefoontjes per dag, oftewel 12
miljoen per jaar. De directeur call centers, Jan van Duijn, verwacht tot aan
10 februari meer belletjes te zullen krijgen.

Daarom doet ING de samensmelting geleidelijk, om de systemen van de banken zo
weinig mogelijk te belasten. "Het is niet de bedoeling dat straks op 10
februari vijf miljoen mensen tegelijk inloggen op de internetbankieren-site",
zei Jue.

Daarom zal het internetbankieren-gedeelte van de bank geleidelijker overgaan
naar ING. Daarbij is wel sprake van een ‘omgekeerde overname’: de digale
diensten van ING verhuizen naar de Postbank-servers, omdat die beter
toegerust zijn.

De mega-operatie kost ING 890 miljoen euro, en de bank verwacht dat het
verdwijnen van het Postbank-merk 440 miljoen euro per jaar aan besparingen
zal opleveren.

Als gevolg van de reorganisatie verliezen ongeveer 2500 mensen hun baan, en
zullen er uiteindelijk minder ING-bankkantoren zijn dan de meer dan duizend
Postbank- en ING-filialen die er nu zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl