ING heeft besloten de proef waarbij het gegevens over het betaalgedrag zou gebruiken om klanten aanbiedingen van andere bedrijven te doen, uit te stellen.

Dat schrijft de bank in een open brief aan klanten, meldt persbureau ANP.

Vorige week maandag vertelde directeur particulieren Hans Hagenaars in een interview in het Financieele Dagblad dat de bank betaalgedrag van klanten wilde gebruiken om deze klanten relevante aanbiedingen te gaan doen. Dit zou fijn zijn voor klanten en mogelijk een nieuw verdienmodel voor de bank betekenen.

De aankondiging van ING leidde tot een storm van kritiek op sociale media, in de Tweede Kamer en ook bij de Consumentenbond. Zelfs de president van De Nederlandsche Bank, Klaas Knot, sprak zich uit tegen de plannen.

Plan verdedigen

ING bleef het plan vorige week verdedigen en benadrukte dat de gegevens zelf niet werden doorverkocht aan bedrijven. Bedrijven konden wel gerichte aanbiedingen doen, maar daarbij zou ING degene zijn die de klant zou benaderen. Ook zouden klanten expliciet toestemming moeten geven voor het gebruik van hun gegevens. De bank bleef bij alle uitleg wel vaag over of en hoe ze geld zouden verdienen aan het plan.

ING heeft nu besloten om de proef met 1000 klanten die eind dit jaar zou beginnen, uit te stellen. “Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden”, aldus Nick Jue, directeur van ING Nederland.

Lees ook

Lees ook op Business Insider

‘Creatief met klantgegevens? ING verdient pluim voor ondernemerschap’

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl