De markt voor cosmetica die je huidskleur lichter maken groeit sterkt in India, vooral voor mannen. 

Het is een diepgeworteld idee in de niet-Westerse wereld: hoe lichter je huid, des te aantrekkelijker en succesvoller je bent.

In India is er bijvoorbeeld een enorme markt voor crèmes die het pigment van je huid lichter maken. Tot in de kleinste dorpen op het Indiase platteland gebruiken vrouwen zulke middelen.

Het land smeerde er zo’n 258 ton lichtehuidscrème per jaar doorheen. Sinds vorig jaar is er zelfs een speciale crème voor het ontkleuren van de vagina, van MidasCare Pharmaceuticals.

Ook onder Indiase mannen is de markt groeiende, en grote cosmeticaproducenten spelen daar steeds meer op in, schrijft Bloomberg. Bijvoorbeeld het Indiase bedrijf Emami. Dat introduceerde naast het vrouwenmerk Fair and Lovely, dat al sinds de jaren zeventig bestaat, in 2005 de lijn Fair and Handsome voor de man. Bekijk hier het reclamefilmpje.

Unilever maakt inhaalslag

Het Brits-Nederlandse Unilever probeert een inhaalslag te maken: hun mannenlijn kwam in 2006 op de markt, en L'Oréal Garnier volgde in 2009 met PowerLight.

De verkoop van huidverzorgingsproducten groeide met 20 procent dit naar 1,2 miljard dollar, volgens Bloomberg. Blankmakers nemen ongeveer een kwart van die markt in, waarvan 10 procent wordt verkocht aan mannen, zeggen marktanalisten.

Door de grote vraag naar de producten steeg de winst van Unilever Hindustan de afgelopen drie jaar jaarlijks 15 procent. De winst van Emami nam jaarlijks gemiddeld 29 procent toe sinds 2007.

Maar de producten krijgen ook kritiek: ze zouden vooroordelen over ras aanwakkeren en slecht zijn voor de gezondheid.

Dat zegt bijvoorbeeld Nilay Kanti Das, professor dermatologie aan het Academisch Ziekenhuis van Calcutta. "Dit soort reclames versterkt rassendiscriminatie", zegt Das. "Onze campagne promoot op geen enkele wijze discriminatie op basis van huidskleur", reageert Unilever Hindustan.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl