Ambarish Mitra liep als tiener weg van zijn ouders en woonde in een sloppenwijk, omdat hij iets met internet wilde. Zijn augmented-realitybedrijf Blippar is nu meer dan een miljard dollar waard.

Als tiener had Mitra een ingelijste uitgeknipte foto van Bill Gates en Warren Buffett op zijn bureau staan, naast zijn computer. Hij komt een uit warm middenklassengezin, maar de spanningen liepen toch op: tegen de zin van zijn ouders zag Mitra niets in een loopbaan als ingenieur.

In plaats daarvan was hij gegrepen door het internet. “Het werd zo hectisch dat ik op een dag wegliep van huis en in de sloppenwijken van Delhi ging wonen”, vertelt Mitra aan Business Insider.

Theestalletje

Mitra overleefde door van deur tot deur te gaan om abonnementen te verkopen – een goede les in het omgaan met afwijzing, zegt hij nu. Ook werkte hij – heel Slumdog Millionaire – in een theestalletje. Mitra: “Eén vaardigheid die ik opdeed, wat je meteen terugziet in het DNA van Blippar, is dat ik mijn angsten volkomen kwijtraakte. Niets maakt me nog bang.”

Na zeven maanden – het is 1997, Mitra is 17 – zag hij een wedstrijd in de krant voor ideeën voor een ‘e-business’. Mitra zond een plan in om de positie van vrouwen te versterken door ze internettoegang te bieden – en won. “Dat veranderde mijn leven”, zegt de ondernemer.

Met het prijzengeld en een lening van een vriend van zijn vader (een bankier) richtte hij een internetportaal op: Women Infoline. In 2000 bracht hij het als 20-jarige naar de beurs. Een jaar later nam hij ontslag, net voor de dotcomcrash. Mitra verhuisde naar Londen, waar hij allerlei baantjes deed.

Fantaseren over bankbiljet

De volgende levensveranderende gebeurtenis vond plaats in de pub. Op een dronken avond in 2008 fantaseerde hij met een vriend over het tot leven wekken van het portret van de koningin op de Britse bankbiljetten. De vriend herinnerde het idee gelukkig de dag erna. Het vormde de basis voor Blippar, via het scherm van je smartphone de wereld bevolkt met animaties. Vorig jaar nam Mitra zijn Nederlandse concurrent Layar over, voor 5,5 miljoen euro.

Mitra's carrière begon op het moment dat hij zijn familie in de steek liet, maar hij zou die stap niemand aanraden. "Het gaat er niet om slim te zijn, maar om relaties om je heen op te bouwen. Als je echt geeft om je directe omgeving, en mensen geven om wat jij doet, dan heb je daar heel veel aan."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl