• De ministeries van Infrastructuur en Economische Zaken en een consortium van bedrijven en onderzoeksorganisaties starten een publiek-private samenwerking voor de volgende fase van de ontwikkeling van de hyperloop.
  • Het consortium krijgt 4,5 miljoen euro subsidie. Onder hen is ook hyperloopbedrijf Hardt Hyperloop, dat een paar jaar geleden werd opgericht door een groep studenten van de TU Delft.
  • De hyperloop is een supersnelle vacuümtrein. Hij vliegt door een buis die vrijwel vacuüm is gezogen. Een rit Amsterdam-Parijs zou dan een half uur duren.
  • Ten oosten van de stad Groningen komt een proefterrein, het European Hyperloop Center (EHC). Op de locatie komt een laboratorium en een testbaan van 3 kilometer. In 2022 moet het in gebruik worden genomen.

De ministeries van Infrastructuur en Economische Zaken geven 4,5 miljoen euro subsidie aan een consortium van bedrijven en onderzoeksorganisaties dat werkt aan de hyperloop.

Onder hen is ook hyperloopbedrijf Hardt Hyperloop, dat een paar jaar geleden werd opgericht door een groep studenten van de TU Delft.

De hyperloop is een supersnelle vacuümtrein. Hij vliegt door een buis die vrijwel vacuüm is gezogen. Het idee is dat de trein door de lage luchtweerstand enorme snelheden kan bereiken. Het is een soort buizenpost voor mensen en goederen.

Lees ook: Wonen in Düsseldorf, werken in Amsterdam: met de hyperloop is dat ineens een stuk realistischer

Wereldwijd zijn meerdere bedrijven met de ontwikkeling van deze technologie bezig.

De hyperloop is nu nog toekomstmuziek, maar de organisaties in het Hyperloop Development Program willen de komende drie jaar met tests en onderzoek onder meer aantonen dat het vervoersmiddel veilig en economisch levensvatbaar is. Daarvoor verrijst ten oosten van de stad Groningen het European Hyperloop Center, met laboratorium en een testbaan van 3 kilometer.

De bouw begint waarschijnlijk volgend najaar en in 2022 moet het complex gereed zijn.

Met de toezegging van het Rijk heeft het initiatief nu dertig miljoen euro aan financiering rond voor de bouw van het testcomplex en het onderzoek, aldus het Hyperloop Development Program. Onder meer Tata Steel, Vattenfall, IHC, Schiphol en bouwbedrijf BAM zijn erbij betrokken. De provincie Groningen draagt 3 miljoen euro bij.

Lees meer over hyperloops: