Luxe en duurzaamheid zijn in opkomst in de wereld van de jachten. Maar nu is er voor het eerst ook een hybride cruiseschip uitgevaren dat gebruik maakt van accu’s, aldus de site Robb Report.

De eerste tocht van de MS Roald Amundsen gaat naar Antarctica. Afgelopen zomer werd het schip gepresenteerd door Hurtigruten, een Noorse cruisemaatschappij. Het schip is bijna 43 meter lang en is uitgerust met accu’s die samenwerken met schone dieselmotoren gemaakt door Rolls Royce.

Het is niet zo dat dit cruiseschip is ontdaan van de uitbundige luxe die je normaal op een cruiseschip tegenkomt. Zo heeft het schip een groot zwembad, een sauna omgeven met glas, drie restaurants en luxe cabines.

Over het hele schip zijn 600 kunstwerken verspreid die zijn gemaakt door jonge Noorse kunstenaars. Deze kunstwerken zijn persoonlijk door de koningin van Noorwegen uitgezocht.

Prijzen voor toekomstige reizen met dezelfde route starten vanaf omgerekend 13.343 euro per persoon. Voor een nog luxueuzere cabine moet je minimaal 20.885 euro per persoon neertellen.

Bekijk de foto’s hieronder om een indruk te krijgen van het eerste hybride cruisschip ter wereld:


De MS Roald Amundsen is het eerste hybride cruiseschip ter wereld.

Lees ook op Business Insider

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


Het schip wordt aangedreven door schone dieselmotoren die zijn gebouwd door Rolls Royce, in combinatie met accu’s. De batterijen verlagen volgens de bouwer de CO2-uitstoot van het schip met maar liefst 20 procent.

De accukamer. Foto: Hurtigruten

Naast de besturingssystemen is het schip ook op andere manieren duurzaam. Zo is er geen plastic aan boord dat niet kan worden hergebruikt en zijn de uniformen die door de bemanning worden gedragen gemaakt van gerecycled oceaanplastic.

Bron: Hurtigruten


Het cruiseschip is momenteel bezig met zijn eerste trip naar Antarctica. Met 450 passagiers aan boord zit het schip vol.

Foto: Hurtigruten

De eerste vaart begon in het Chileense Valparaíso voordat het schip in zuidelijke richting vertrok langs de kust van Zuid-Amerika naar de Straat Drake. Van daaruit zal het cruiseschip drie dagen in Antarctica blijven voordat de MS Roald Amundsen terugkeert naar het Chileense Punta Arenas.

Passagiers kunnen van boord gaan in Antarctica en deelnemen aan activiteiten zoals kajakken, wandelen en kijken naar walvissen en pinguïns.

Bron: Hurtigruten


Net zoals andere cruiseschepen die zulke lange afstanden afleggen, is het schip voorzien van luxueuze voorzieningen. Het schip heeft 264 cabines.

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


Het op Scandinavië geïnspireerde interieur bestaat uit opvallende designmaterialen zoals eiken, graniet, berkenhout en wol.

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


Veel suites hebben afgezonderde zitgedeeltes en balkons met bubbelbaden.

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


Alle passagiers hebben toegang tot de infinity pool en de zwembaden op het uitkijkdek.

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


… en de sauna en het wellnesscentrum, die ook een spectaculair uitzicht bieden.

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


Het schip heeft drie restaurants en andere gemeenschappelijke voorzieningen…

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


… zoals een wetenschapscentrum waar passagiers lezingen kunnen bijwonen en meer kunnen leren over Arctische expedities.

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


Het schip zal ook in 2020 Arctische expedities ondernemen.

Foto: Hurtigruten

Bron: Hurtigruten


De MS Roald Amundsen is maar één voorbeeld van de luxueuze reisindustrie die meer aandacht krijgt voor duurzaamheid.

Zo moet de Aqua, de eerste jacht ter wereld die loopt op waterstof eruit gaan zien. Foto: Sinot

Business Insider berichtte eerder over een conceptversie van het eerste superjacht op waterstof, die in september werd onthuld door het Nederlandse Sinot Yacht & Architecture Design. Het jacht moet 112 meter lang worden. Het gaat gebruik maken van vloeibare waterstof met behulp van brandstofceltechnologie. Het enige restproduct is water.

Lees meer over cruiseschepen: