Lingerieketen Hunkemöller wil snel groeien en daarbij zitten franchisenemers in de weg. Daarom wil het bedrijf alle franchisewinkels in Nederland overnemen, meldt het Financieele Dagblad. Het is vrij uitzonderlijk dat een winkelketen zijn eigen franchisewinkels opkoopt.

Hunkemöller wil het aantal winkels binnen vijf jaar verdubbelen tot 1600 en denkt sneller te kunnen uitbreiden als het helemaal zelf aan de knoppen zit, zegt financiële topman Ron Hemmer in het FD:

“Er komen steeds meer productgroepen, meer productvarianten, grotere winkels en de investeringen nemen toe. We hebben vastgesteld dat in deze nieuwe retail franchise lastig is. Daar zit complexiteit in en dat zal alleen maar meer worden.”

Hunkemöller is er tot nu toe in geslaagd al 36 winkels, inclusief medewerkers, over te nemen en heeft met 25 winkels een voorlopige verkoopovereenkomst gesloten. Met vier winkels is nog geen akkoord bereikt. De lingerieketen heeft in totaal 819 vestigingen, dus het overgrote deel bestond al uit eigen winkels. Hemmer zegt geen plannen te hebben om ook de ongeveer vijftig franchisewinkels in het buitenland over te nemen.

Hunkemöller werkte al sinds 1979 met franchiseondernemers, blijkt uit informatie van De Nationale Franchisegids. Om zich in te kopen was een investering nodig van 200.000 euro en was een eigen vermogen vereist van 20 tot 30 procent van de totale investering. Voor de overgenomen franchisewinkels is volgens Hemmer ‘de juiste prijs’ betaald.

De groei moet vooral plaatsvinden buiten Nederland, want in de Benelux is het maximum aantal winkels wel zo'n beetje bereikt. Wel zullen in Nederland winkels worden uitgebreid en verplaatst naar aansprekender locaties, zei topman Philip Mountford onlangs tegen RetailTrends: "We openen meer en meer flagshipstores en grote winkels, want onze collectie wordt alsmaar groter.

De uitbreiding van het aantal winkels zal vooral in Duitsland, Zwitserland, Spanje en andere Europese landen plaatsvinden.