Een avondje grillen in een hip restaurant, slapen in viersterrenhotel en een testtoestel mee naar huis ter waarde van 699 euro. De Chinese smartphonemaker Huawei pakt uit bij de lancering van zijn nieuwste vlaggenschip, de Mate 9, in de Zuid-Duitse stad München.

Logisch, nu concurrent Samsung een flater heeft geslagen met de brandgevaarlijke Galaxy Note 7. Dit is het uitgelezen moment voor de derde smartphonefabrikant ter wereld om zich in de kijker te zetten. Huawei-topman Richard Yu spreekt op 3 november een zaal toe met meer dan duizend journalisten van over de hele wereld.

Dat bedrijven journalisten invliegen om een presentatie bij te wonen is – even los van de ethische bezwaren – heel gebruikelijk. Ze willen dat media verslag doen van hun nieuwe dienst of product, en dan regelen ze meteen een hotelovernachting of etentje. Voor media is zo’n persreis een kans om als een van de eerste een nieuwe gadget te proberen. Exclusiviteit is in de journalistiek nog steeds een groot goed.

Opvallend is dat Huawei vijftien Nederlandse journalisten, redacteuren en bloggers uitnodigt om mee te gaan naar München, veel meer dan gebruikelijk voor de lancering van een telefoon. Daarnaast gaan een handvol klantrelaties van online belwinkels mee, ook iets dat lang niet altijd gebeurt.

Het heeft er alle schijn van dat Huawei toe wil slaan, nu Samsung kwetsbaar is.

De persreis is een flitsbezoek: iets meer dan 24 uur zijn we in München. Van de stad zelf hebben we weinig gezien. Het is racen van het vliegveld naar het restaurant, naar het hotel en de volgende dag naar de presentatie.

Een verslag in 48 foto’s, een gifje en een snelle berekening die laat zien waarom het niet zo gek is dat Huawei de portemonnee trekt.

Lees ook op Business Insider


Eerste stop: Schiphol. We verzamelen om kwart voor vier in vertrekhal 1. Wel zo chill dat we aan het eind van de middag vertrekken. Ik heb nog bijna een volledige dag kunnen werken.

huawei1


En daar zijn de eerste goodies al: een pen, pepermuntjes (nee, het zijn echt geen aspirines!) en wat te snoepen voor onderweg.

huawei2


We vliegen met KLM Cityhopper…

huawei3


…en dat heeft als voordeel dat je tijdens de vlucht een gratis drankje krijgt. Proost!

huawei4


Van het droge brood ben ik minder fan. Wat zit er eigenlijk tussen? Een soort pittige boterhamworst, lijkt het. En te weinig boter.

huawei5


Op het vliegveld van München staat een bus klaar die ons in ruim een half uur naar Grill & Grace rijdt, het hipsterrestaurant waar we iets gaan eten.

huawei6


Hipster ja. Iedereen krijgt een kartonnen doosje met daarin een steak.

huawei7


En die gaan we onder begeleiding van een heuse grillmaster bereiden op een lavasteengrill.

huawei8


Ja, dat gaat lekker!

huawei9


En klaar. Met wat friet erbij is het een prima maaltijd. Het voorgerecht (een bord met tartaar, geitenkaas en gegrilde groenten) ging er ook goed in. Het toetje (panna cotta van citroengras met mangopuree) is aan de zoete kant.

huawei10


Tijd om naar hotel te gaan. Tegen elf uur ‘s avonds lopen we binnen bij NH Deutscher Kaiser dat vier sterren heeft. Iedereen krijgt een eigen kamer.

huawei11


Na een afzakkertje in de kroeg op de hoek, waar we toevallig twee programmeurs van Microsoft tegen het lijf lopen, is het tijd om te slapen.

huawei12


De volgende ochtend zit ik om kwart over acht aan mijn ietwat eclectische ontbijt: yoghurt, cheesecake, een zoet broodje en een pannenkoek.

huawei13


De keuze is reuze bij het yoghurtbuffet: zes verschillende soorten en meer dan genoeg noten, zaden en vruchten om erdoorheen te roeren.

huawei14


Terug naar de kamer om nog even te werken. Het is een standaardkamer zonder franje, maar met een eigen badkamer (inclusief bad!) en een comfortabel bed.

huawei15


Om twaalf uur vertrekken we richting de congreszaal waar de presentatie plaatsvindt. Lunchen doen we onderweg in de bus. Hier kan KLM nog iets van leren.

huawei18


Aankomst bij Dolce Munich Unterschleissheim, het viersterrenhotel even ten noorden van München waar Huawei een zaal heeft gehuurd.

huawei19


Je komt niet zomaar binnen. De beveiliging wil graag in alle tassen gluren.

huawei20


Gasten moeten zich bij binnenkomst melden bij deze balie…

huawei21


…met deze QR-code in de hand. Geprint, op uitdrukkelijk verzoek van de organisatie. Want het scannen vanaf telefoons gaat soms moeilijk en dat levert vertraging op.

huawei22


Op de foto met de mooie meisjes die Huawei heeft ingehuurd. Ze blijken toevallig uit Nederland te komen.

huawei24


En dan is het wachten tot de deuren van de zaal opengaan.

huawei25


Er is koffie, thee of fris voor de genodigden. Gratis, uiteraard.

huawei26


We zijn binnen! Naast elke stoel staat een flesje water. Want we moeten hier tenslotte nog twee uur zitten.

huawei27


Voordat de show begint, wordt maar liefst drie keer het ‘bedrijfslied’ van Huawei gedraaid, inclusief zoetsappige videobeelden. Bij de derde keer ‘Dream it possible’ slaakt de zaal een collectieve zucht.

huawei28


Professionele cameramensen zijn aanwezig om de presentatie vast te leggen…

huawei29


…maar er zijn er ook die hun smartphone op een statief zetten en de hele show live uitzenden via het internet.

huawei30


Iets na tweeën is het zover. Drie dansers in witte kleding openen de show met een flitsend optreden op opzwepende muziek.

huawei31


Dan scheurt Huawei-topman Richard Yu het podium op in een Porsche 911. Waarom een Porsche?

huawei32


“Hier ben ik!”

huawei33


Yu treuzelt niet: binnen een paar minuten haalt hij de smartphone uit zijn binnenzak waarvoor iedereen in de zaal zit: de Mate 9. En hij heeft er nog eentje: een speciale Mate 9 die is ontworpen door Porsche Design. Vandaar die auto dus.

huawei34


Dr. Jan Becker van Porsche Design mag nog een woordje doen. En ook hij komt het podium op in een Porsche, wel een iets nieuwere variant dan die van Yu.

huawei35


Tijdens de presentatie is het tikken geblazen. Snel het nieuws online, met foto’s. Helaas is het wifi behoorlijk brak. Dat moet ‘s werelds grootste fabrikant van telecomapparatuur toch beter kunnen. Huawei heeft immers ook de Amsterdam Arena van draadloos internet voorzien.

huawei45


De presentatie doet bij vlagen knullig aan. Zo is het Engels van topman Yu slecht verstaanbaar en staat telkens prominent in beeld welke video er komt. Op een slide is zelfs vergeten om de interne codenaam die Huawei gebruikte voor de telefoon, Manhattan, te wijzigen. Dat kan gelikter.

huawei38


Ook houdt Yu vrijwel de hele presentatie de telefoon in zijn hand. Hij wijst en zwaait ermee. Het oogt onrustig. Beter had hij ‘m weer in z’n zak gestopt.


Het tempo van de show zakt na een half uur in. Yu verzandt in het opnoemen van de nieuwe functies van de Mate 9.

huawei39


Maar na iets meer dan veertig minuten veert iedereen op: op de slide achter Yu zijn beelden van een warmtecamera te zien, die vergelijkt hoe warm de Mate 9 wordt ten opzichte van S7 Edge. Waar de Samsung-telefoon rood kleurt, blijft het Huawei-toestel ‘koel’ groen. “Geen explosie”, zegt Yu erbij. Daar is de steek richting Samsung!

huawei40


Tijd om de Mate 9 op te halen met dezelfde QR-code als eerder. Ik moet mijn handtekening zetten om te bevestigen dat ik een testtoestel heb ontvangen. Van andere journalisten begrijp ik dat Huawei die smartphones praktisch nooit terugvraagt. Een cadeautje dus.

huawei47


Naast de Mate 9 krijgt iedereen ook een Porsche-schaalmodel.

huawei47a


Ja, hij zit echt in de doos!

huawei47b


Ondertussen doen journalisten serieuze interviews…

huawei48


…en minder serieuze interviews.

huawei49


In de hands-on area naast de grote zaal is er de mogelijkheid om de nieuwe smartphone uit te proberen. Tientallen toestellen staan uitgestald en af en toe is het dringen geblazen.

huawei50


Populaire bezigheid na zo’n presentatie: een video opnemen met de eerste indruk van de telefoon. Sommigen doen dat met hun smartphone, anderen met een spiegelreflexcamera.

huawei51


Om vijf uur gaan we met de bus terug naar het vliegveld. Daar eten we nog iets: in mijn geval een schnitzel met aardappeltjes.

huawei52


Dan is het tijd voor de terugvlucht om acht uur. Na iets meer dan 24 uur in München gaan we weer richting Schiphol.

huawei53


Waarom doet Huawei dit nu? Het invliegen van ruim duizend mensen, de hotelovernachtingen, het eten, het huren van een grote zaal: het hele event kost al gauw een paar miljoen euro. Maar dat levert veel media-aandacht op: de Mate 9 staat op gadgetsites wereldwijd. Om datzelfde te bereiken met advertenties en advertorials is het bedrijf waarschijnlijk meer kwijt. Bovendien is het effect minder, omdat de afzender Huawei is en niet de journalisten, redacteuren en bloggers die het vertrouwen genieten van hun lezers.

huawei-bierviltje


En de telefoon van 699 euro die ik heb ontvangen? Die gaat terug naar het kantoor van Huawei in Nederland.

huawei-pakket


LEES OOK: Het ‘Apple van China’ onthult een smartphone die de volgende iPhone had kunnen zijn