Het moet financieel aantrekkelijker worden om in volledig elektrische auto’s te rijden. Tegelijk moet de aanschaf van hybride auto’s, die zowel elektrisch als op een verbrandingsmotor rijden, uiteindelijk juist minder voordelig worden gemaakt.

Daarvoor pleiten de autobranche, belangenorganisaties en de milieubeweging in een plan dat zij gezamenlijk hebben opgesteld en maandag naar de Tweede Kamer en het kabinet hebben gestuurd.

Het gaat om een ‘brede maatschappelijke coalitie’ van ANWB, Bovag, RAI Vereniging, autoleasemaatschappijen en de vereniging Natuur & Milieu. Ze willen dat straks voor leaserijders met een hybride auto net zo veel bijtelling geldt als voor wie rijdt in een benzine- of dieselauto. Vanaf 2020 zou de aanschaf van deze semi-elektrische auto’s niet meer moeten worden gestimuleerd.

Voor ANWB-directeur Frits van Bruggen is van belang dat de volledige elektrische auto ook binnen het bereik komt van mensen die niet in een leaseauto rijden. “Dat kan door ze een aanschafsubsidie te geven en een vrijstelling van de wegenbelasting. Dat is goed voor hun portemonnee én voor het milieu”, aldus Van Bruggen.

Slechts twee bijtellingstarieven

De gewijzigde autobelastingen moeten in 2017 ingaan. In plaats van de huidige vijf tarieven zouden dan nog maar twee bijtellingstarieven gelden: laag (7 procent) voor een volledig elektrische auto van de zaak en een hoog tarief (20 of 21 procent) voor alle andere auto’s.

De plannen om eenvoudiger te belasten en slimmer te stimuleren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, vinden de organisaties. "Dit mobiliteitsakkoord pakt de marktverstoring in de autobranche eindelijk goed aan'', aldus voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging.

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën werkt al aan een nieuwe autobrief, die hij voor het zomerreces naar de Kamer wil sturen. Volgens zijn woordvoerder wordt het initiatief van de coalitie gewaardeerd en zal dat serieus worden bekeken. Wiebes had al eerder aangegeven dat hij ook toe wil naar een eenvoudiger systeem voor de autobelastingen.

Lees ook

Thijs Peters: overheid gooit miljarden weg door stimuleren elektrisch rijden, dat kan slimmer

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl