Facebook denkt dat meetings niet meer in het echt hoeven te gebeuren, ze kunnen ook in virtuele realiteit plaatsvinden.

Het bedrijf van Mark Zuckerberg lanceert Horizon Workrooms, waarin gebruikers elkaar virtueel kunnen ontmoeten.

De nieuwe app is onderdeel van Facebooks nieuwe ‘metaverse’-strategie.

Sinds de coronapandemie ons voornamelijk thuis laat werken, gebeuren vergaderingen amper nog in meeting rooms. Ze gebeuren nu vanachter je eigen computer in je eigen huis via Microsoft Teams, Zoom of een andere videochatapp. Facebook denkt dat dat beter kan en lanceert Horizon Workrooms, een app die meetings in virtuele realiteit laat plaatsvinden.

Met de gratis app gaat Facebook een stap verder dan het videobellen waar we nu aan gewend zijn. In Workrooms is iedere gebruiker virtueel in dezelfde kamer aanwezig en kan gebruikmaken van een whiteboard, presentaties geven of gewoon overleggen.

Het grote verschil tussen Zoom en Workrooms is dat je fysiek interactie hebt met de software en dat je verandert in een tekenfilm-achtige avatar. Je kunt je echte bureau en apparatuur inscannen waardoor je toetsenbord en scherm in de app voor je neus verschijnen en je deze kunt gebruiken. Maar je kunt ook fysiek dingen op het virtuele whiteboard schrijven en met lichaamstaal communiceren.

Om gebruikt te maken van de app is een Oculus Quest 2 VR-set nodig. En die extra benodigde hardware is ook direct de valkuil van Facebooks nieuwe software. Een Oculus Quest 2 is in Nederland lastig te verkrijgen en kost al snel meer dan 500 euro.

Daarnaast staat het sociale netwerk er niet om bekend dat het heel netjes omgaat met de privacy van diens gebruikers, waardoor het nog maar de vraag is of mensen het willen gebruiken, laat staan voor zakelijke meetings. Ook is het heel goed mogelijk dat Facebook nog meer persoonlijke data uit de Workrooms-app vist en dit gebruikt om de toch al gigantische hoeveelheid aan data verder aan te vullen.

De metaverse: virtuele wereld van Facebook

Horizon Workrooms is de eerste echte stap die Facebook zet in de richting van de 'metaverse' dat het wil worden. Die metaverse wordt door Zuckerberg omschreven als de belichaming van het internet. Hij ziet mensen in virtuele realiteit door een door hem gemaakte online-wereld lopen. de CEO heeft een heel team opgetuigd dat Facebooks metaverse moet bouwen.

Ook hier is het nog maar de vraag of mensen bereid zijn om in een door Facebook gemaakte virtuele wereld te stappen, en of ze daarvoor een Oculus headset voor willen aanschaffen.

Vorige maand liet Zuckerberg nog weten dat Facebook met zonnebrillenmaker Ray-Ban werkt aan een slimme bril. Het is volgens de topman de entree naar de metaverse. Hoe dat werkt is nog niet duidelijk, want de bril kan op geen enkele manier iets aan de gebruiker tonen. Hij mist namelijk een ingebouwd schermpje of projector.

Het lijkt er vooralsnog op dat de Facebook-bril de interactie met het sociale netwerk versimpelt. Denk aan een foto of video maken die zonder extra tussenstappen op je timeline verschijn.

LEES OOK: Hoe Instagram en Facebook opzettelijk zijn ontworpen om verslavende pijnstillers na te bootsen