Het Zaanse voedingsmiddelenbedrijf Honig, bekend van de pakjes soep en macaroni, kan er niet meer omheen: de klant wil wat anders.

De klassieke Honig-klant had weinig op met biologisch en duurzaam. “Gezondheid, voedingswaarde en natuurlijkheid van de ingrediënten speelden geen rol bij het kopen van onze producten (…). Het ging voor consumenten alleen om de smaken”, zegt marketingmanager Trix van Vleuten maandag tegen het Financieele Dagblad.

Maar dat is niet langer zo. Uit klantenonderzoek blijkt dat de groep die verandering wil bij Honig, steeds groter wordt. Dus gaat het roer om. Eind deze maand wijzigt er een hoop in de receptuur van Honig.

De belangrijkste aanpassingen zijn het verwijderen van smaakversterkers (E-nummers) uit de receptuur en de verlaging van het zoutgehalte.

Als onderdeel van voedingsgigant Kraft verkoopt Honig jaarlijks 10 miljoen pakken met mixen voor spaghetti, bami en nasi en 30 miljoen pakjes soep.

Honig schrapt E-nummers

Het schrappen van smaakversterkers met E-nummers betreft onder meer het E621-nummer, bekend als MSG, of mononatriumglutamaat. Maar volgens voedingswetenschapper Jaap Seidell moeten consumenten niet denken dat het schrappen van E-nummers per definitie een verbetering is. “Er komt altijd iets voor in de plaats en dat is niet altijd gezonder”, zegt hij tegen het FD.

De zoutreductie die Honig doorvoert, is volgens Seidell wel zonder meer positief. De nieuwe receptuur bevat gemiddeld 13,4 procent minder zout, vergeleken met de receptuur van 2014, aldus het FD.

Lees ook op Business Insider