• Consumenten die bij voedingsspeciaalzaken winkelen letten vaak niet op de inflatie, dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO.
  • De bank ziet op basis van de transactiedata wel dat de groei van de speciaalzaken afneemt.
  • Uit marktdata blijkt verder dat de volumes bij de zaken wel degelijk afnemen; in ieder geval een deel van consumenten kocht minder producten, maar tegen hogere prijzen.
  • Lees ook: Inflatie in juni iets onder de 9%: gat met spaarrente en loonstijging blijft fors

Veel consumenten die bij een voedingsspeciaalzaak winkelen lijken niet op de inflatie te hebben. Zij zijn bereid de hogere prijzen gewoon te betalen. Wel vlakt de groei van de bestedingen bij speciaalzaken af, zo blijkt uit transactiedata van ABN AMRO.

Tijdens de coronacrisis zaten de voedingsspeciaalzaken nog stevig in de lift, mede door de verplichte sluiting van de horeca. Nu zet die groei dus minder hard door; de stijgingen van de consumentenuitgaven in voedingsspeciaalzaken waren in mei van dit jaar volgens de bank veel minder groot dan in dezelfde periode in 2021. 

Tegelijkertijd is het volume van voedingsspeciaalzaken in mei met 5,5 procent gedaald in vergelijking met mei 2021. Consumenten kochten dus minder producten, maar tegen hogere prijzen zodat per saldo meer is uitgegeven dan een jaar eerder.

Hoewel 2022 tot nu toe een goed jaar is voor de sector begint de groei wel af te vlakken, nu de horeca weer open is en consumenten vaker buiten de deur eten. In mei dit jaar bedroeg de groei 18 procent. In dezelfde maand een jaar geleden was nog sprake van een groei van 40 procent.

Inflatie geen zorg bij winkelen in speciaalzaak

Uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van ABN AMRO blijkt wel dat veel consumenten in voedingsspeciaalzaken niet bijzonder veel op de inflatie letten. Zo geeft 44 procent aan niet op de prijs te letten. Bij een vergelijkbaar onderzoek in 2017 was dit nog 35 procent.

Bovendien geeft ongeveer driekwart van deze consumenten aan bereid te zijn om gemiddeld 15 tot 16 procent méér te betalen voor producten van een voedingsspeciaalzaak. Deze bereidheid is wel afhankelijk van de leeftijd en het inkomen van klanten. Daarbij geldt dat hoe ouder de consument, hoe minder deze bereid is meer te betalen. Ook consumenten met een lager besteedbaar inkomen letten meer op de prijs.

De dalende koopkracht kan er wel voor zorgen dat consumenten meer aankopen gaan doen bij supermarkten die doorgaans lagere prijzen vragen.

Volgens sectoreconoom Gerarda Westerhuis van de bank is het belangrijk dat voedingsspeciaalzaken zich onderscheiden van supermarkten door in te spelen op de groeiende vraag naar ambachtelijke en hoogwaardige producten. Goede onlinebestelmogelijkheden zijn daarbij cruciaal aangezien ruim een kwart van de ouderen en de helft van de jongeren bereid is voor online meer te betalen.

LEES OOK: Kaas wordt fors duurder, maar blijft in trek – soms wordt er wel gekozen voor goedkopere merken