Een klein bedrag vragen om te downloaden? Advertenties tonen tijdens het spelen? Het levert niet genoeg inkomsten op, hebben gamemakers ontdekt. Beter is om spelers langzaamaan verslaafd te maken.

100 dollar per maand. Dat geeft IT-professional Steve Simons uit aan digitale aankopen in het populaire spel Clash of Clans. De 32-jarige Amerikaan vindt zijn gewoonte “belachelijk”, maar hij kan niet stoppen. “Je klikt op een knop, het voelt niet alsof je iets koopt”, zegt hij tegenover zakenkrant The Wall Street Journal.

Simons is het type gamer waar mobiele spelletjesmakers tegenwoordig op mikken. Ze bieden hun spel gratis aan in appwinkels, zodat er geen drempel is om de game te proberen. Daarna is het de kunst om de gamer te verleiden te betalen voor extra opties, zoals meer grondstoffen of sneller aan de beurt zijn.

De verslaafde gamers zijn verschrikkelijk belangrijk voor de spelletjesbedrijven, blijkt uit een jaarlijks rapport van mobiel marketingbureau Swrve. 0,23 procent van de gamers zijn goed voor bijna twee derde van alle inkomsten. Slechts 2,3 procent van de spelers betaalt überhaupt.

King en Supercell

Supercell, de maker van Clash of Clans, is één van de kampioenen van de freemiumspellen, zoals de gratis games met in-app aankopen heten. Het Finse bedrijf wist vorig jaar 1,7 miljard dollar aan inkomsten binnen te harken, flink meer dan de 570 miljoen dollar in 2013.

Ook het beursgenoteerde King van het verslavende Candy Crush Saga boert goed. Gamers gaven gemiddeld 23,42 dollar uit aan de negen spelletjes van King in het vierde kwartaal, 35 procent meer dan een jaar eerder. Aanstaande donderdag komt King met nieuwe kwartaalcijfers.

Het moet wel leuk blijven

Om gebruikers te overtuigen de portemonnee te trekken, is een goede opzet van het spel cruciaal. Het komt er in het kort op neer dat het wel leuk moet blijven. Maak je een spel zo moeilijk dat gamers op een gegeven moment genoodzaakt zijn om extra wapens en levens te kopen, dan haken ze af. Mensen voelen zich dan bedonderd.

Dat is waar het Finse Rovio de mist in ging met hun racegame Angry Birds Go, dat het Mario Kart van de smartphone moest worden. Het spel werd bijna onspeelbaar voor wie de hand op de knip hield, waarna gefrustreerde coureurs hun helm aan de wilgen hingen. Rovio lijkt het freemium model dan ook nog niet in de vingers te hebben.

Dynamisch model

De Amerikaanse startup White Shoe Media snapt het wel, schrijft de WSJ. Zij helpen mobiele gamemakers met het dynamisch aanpassen van de prijzen. Als de software van White Shoe ziet dat een speler het moeilijk heeft, verlagen ze bijvoorbeeld de virtuele prijs van een wapen zodat hij niet oneindig lang erover doet om het kleinood te bemachtigen.

Ook spelletjesbedrijf Proletariat van het spel World Zombination ontdekte iets om gamers te verleiden. Mensen waren sneller bereid om geld uit te geven aan nieuwe virtuele goederen dan aan dingen die altijd te koop zijn. Daarom brengt het bedrijf nu elke vier tot zes weken nieuwe karakters uit.

Overigens is het voor ouders aan te raden om in-app aankopen te blokkeren. Kinderen bestellen namelijk eenvoudig zonder erbij na te denken, wat aan het einde van de maand een onaangename verrassing op kan leveren. Apple heeft in het verleden klachten gekregen van ouders over torenhoge rekeningen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl