Dat steeds meer Duitse winkelketens succesvolle stappen zetten op Nederlandse bodem, komt onder meer doordat ze voordelige producten kunnen aanbieden. Die strategie is mogelijk, omdat ze in eigen land vaak al flink uit de kluiten gewassen zijn.

Dat schetst managing director Frank Quix van Q&A Research Consultancy in het decembernummer van het vakblad RetailTrends.

“Zij zijn zo groot geworden omdat ze grote volumes in een hoge omloopsnelheid kunnen omzetten”, aldus Quix.

Nederlandse consumenten die door de crisis scherp op hun budget letten worden aangetrokken door ketens als Lidl, Aldi, TEDi en textielketen KiK die een relatief goede kwaliteit tegen een zeer scherpe prijs kunnen leveren.

Nederland is daarnaast logistiek aantrekkelijk voor retailers die de grens oversteken. Ondanks dat de retailmarkt overvol is, kunnen de Duitse winkelketens volgens Quix slagen.

Nederland is Champions League

“Duitse retailers die het proberen op de Nederlandse markt, zijn bijna altijd zeer geduchte tegenstanders voor de Hollandse retailers”, stelt ook professor Nils Stieglitz voor strategisch management aan de Frankfurt School of Finance & Management.

Nederland is volgens hem met zijn hoogontwikkelde markt de ‘Champions League’. “Bedrijven die het aandurven, zijn dus meestal heel goed voorbereid en tot de tanden toe bewapend.”

Lees ook op Business Insider

Concurrent voor Wibra en Zeeman

De Duitse textieldiscounter KiK is zich inderdaad bewust van de uitdagingen die elk land herbergt, zegt een woordvoerder. “Daarom moet je van tevoren alles grondig analyseren en de verschillende onderdelen binnen je bedrijf ondersteunen en ze goed voorbereiden.”

KiK, dat in Duitsland zo’n 3.200 winkels heeft, opende binnen een jaar zes vestigingen in Nederland. Daar moeten de komende jaren meer filialen bijkomen. Daarmee krijgen Zeeman en Wibra er een geduchte concurrent bij.

Bedreiging voor Nederlandse ketens

Buitenlandse retailers zijn volgens Quix per definitie gevaarlijk voor Nederlandse spelers. Dat gevaar schuilt in niet alleen in omzetverlies, maar ook in de “ruimte die deze ketens innemen in de keukenkastjes van de consument”, aldus Quix.

“Als je tien euro uitgeeft bij Lidl of bij Albert Heijn, dat maakt uit. Bij Lidl puilt je kastje sneller uit”, zegt Quix. Hierdoor wordt de markt zelf kleiner, omdat het aantal stuks onder druk staat.

Lees ook op Retailnews

Belgische shopsteden zetten rem op ‘ordinaire winkels’

Starbucks lokt klant met lunch en diner

Biologisch ondergoed? Dat koop je straks bij EkoPlaza

Oeps! We konden je formulier niet vinden.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl