Innovatief en modern, zo staan de zonnebrillen van het Franse modehuis Dior bekend. De monturen voor vrouwen blijken een enorme hit.

In tegenstelling tot andere topmerken in de fashionwereld maken de zonnebrillen van Dior integraal onderdeel uit van nieuwe collecties, schrijft Business of Fashion.

Modellen dragen niet alleen de nieuwste creaties op de catwalk, maar hebben tevens een bijpassende Dior-zonnebril op hun hoofd. Ook in reclamecampagnes zijn de zonnebrillen prominent aanwezig.

De aanpak werkt. De brillen van Dior zijn inmiddels goed voor een jaaromzet van zo’n 200 miljoen euro, schat mode-analist Luca Solca van Exane BNP Paribas. Ter vergelijking: concurrent Chanel verkoopt jaarlijks voor 120 miljoen euro aan zonnebrillen.

Bril zonder neuspads

Het succes van Dior begint in de zomer van 2014 met de ‘So Real’-collectie. Waar de brillen van bijvoorbeeld Dolce & Gabbana vooral van plastic zijn, komt Dior met verfijnde, opvallende ontwerpen die bij een luxe modemerk passen.

De pilotenbrillen hebben zeer dunne glazen in verschillende tinten en geen neuspads. Wereldwijd lopen bloggers, topmodellen en beroemdheden met de in het oog springende brillen rond.

dior so real

"Dior verlegt de grenzen op het gebied van zonnebrillen", aldus een onderdirecteur van de Amerikaanse luxewarenhuisketen Barneys. "Hun ontwerpen zijn innovatief en modern, een echt fashion statement."

Licentie

Vanuit zakelijk perspectief zijn de brillen voor Dior erg aantrekkelijk. Het modehuis maakt nauwelijks kosten, omdat de brillen worden ontworpen en gemaakt door het Italiaanse optiekbedrijf Safilo, dat samen met Luxottica domineert op de markt voor luxe brillen. Dior verstrekt slechts een licentie en int een royaltyvergoeding.

De brillen, met prijzen tussen de 350 en 700 euro, zijn daarnaast een betaalbaar onderdeel van nieuwe collecties. Het is een instap-accessoire, waardoor ook 'gewone' mensen met iets van Dior rond kunnen lopen. Dat straalt positief af op het merk.

Na het succes van de zonnebrillen, wil het modehuis verder te groeien met zonnebrillen voor heren en reguliere monturen. Topvrouw Luisa Delgado van Safilo heeft ambitieuze plannen voor Dior. "We willen niet alleen groeien in die categorieën, we willen koploper zijn."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl