Het begon met één marktkraampje met olijven en aanverwanten. Nu levert Oliva aan horeca, (groot)handel en particulier. Maar directeur Edwin Fuchten had nooit kunnen bedenken dat je olijven ook per post kunt versturen. Dat kwartje viel tijdens een Business Boost-middag.

100 uur werken is geen ondernemen

Oliva is een bedrijf met een lange historie. Edwin Fuchten staat sinds 25 jaar aan het roer en bouwde het bedrijf uit tot een internationale onderneming. ‘Ik kan daar makkelijk 100 uur in de week mee bezig zijn. Maar dat zie ik als louter werken,’ vertelt hij. ‘Ik wil ook ondernémen. Dat is: nadenken over de toekomst, plannen maken, strategieën bedenken. En ondernemen is vooral: kansen benutten.’

Fuchten: ‘Ik wilde een frisse blik van buiten op mijn zaak. Verrassende meningen, een scherpe visie op mijn business plan. Tijdens business boost raakte ik in gesprek met internetondernemers. Voor mij is dat een andere wereld. Ze hadden een boeiend verhaal.’ Business Boost brengt ondernemers samen en laat ze met elkaar sparren. Waarom doe je de dingen zoals je ze doet? Waar loop je tegen aan? Door welke muren wil je heen breken? Doel is elkaar te inspireren.

Eureka-moment

Thuisgekomen bleef Fuchten nadenken en beleefde hij zijn eureka-moment. “Internetbedrijven versturen alles via de post. Ineens dacht ik: waarom zou dat met olijven en borrelhapjes niet kunnen? Het probleem was altijd de verpakking. Die mag niet scheuren of lekken. We zijn gaan zoeken naar onverwoestbare verpakking. Die hebben we gevonden en binnenkort lanceren we ‘Taste It’, borrelhapjes die je via de website bestelt en door de brievenbus kunnen. Supermakkelijk en lekker voor ’s avonds.”

Als het aan Fuchten ligt blijft het hier niet bij. Hij ziet veel nieuwe mogelijkheden. “Ik wil van ‘Taste It’ een platform maken voor luxere borrelhapjes. Stel dat jij goed bent in mooi verpakte blokjes kaas. Dan kun je die straks bij ons op de site aanbieden. De consument krijgt ruimere keus en als ondernemers maken we gebruik van elkaars kracht.”

Nuttiger dan vijf jaar school

“Ik kan iedereen Business Boost aanraden,” zegt Fuchten. “Van één middag sparren met collega’s heb ik meer geleerd dan van vijf jaar school. Waarom? Omdat je leert van andere ondernemers. Die weten, net als jij, wat de relevante vragen zijn. Maar ze benaderen die vanuit een andere invalshoek en dat levert nieuwe inzichten op. Ook biedt Business Boost praktische tools, waarmee je meteen vooruit kan, bijvoorbeeld om je business model meer onderscheidend te krijgen.”

Niet alleen Edwin Fuchten is enthousiast. De meer dan 1.500 ondernemers die al deelnamen aan Business Boost waardeerden hun deelname met een 8,2. De sterkste punten zijn volgens de deelnemers de gerichte aandacht die je krijgt, de frisse blik van buiten en de prikkelende, inspirerende werking.

Wil jij je ook laten inspireren tijdens Business Boost? Klik hier.