Jumbo en Albert Heijn zetten leveranciers als Aviko, Hak en FrieslandCampina het mes op de keel. Het moet allemaal nog goedkoper. Meestal gaat de producent noodgedwongen door de bocht, maar melkveehouder Erwin Wunnekink liet het er niet bij zitten en won, schrijft Boerenbusiness.nl.

Albert Heijn en Jumbo willen dat voedsel nog goedkoper wordt, en spelen het hard. In vier weken tijd werden drie producten in de agrarische sector onaangenaam verrast met acties van retailers. Zo dreigde Jumbo de groente van Hak uit de schappen te halen als de prijs niet omlaag zou gaan.

Veehouders en akkerbouwers proberen aan alle eisen die de maatschappij en Brussel stellen ten aanzien van dierenwelzijn,  duurzaamheid en de bescherming van weidevogels tegemoet te komen. Maar ondertussen dwingen de retailers steeds lagere prijzen af.

Het was tegen het zere been van melkveehouder Wunnekink. Toen de AH-vestiging in Borculo besloot geen melk van FrieslandCampina meer in het schap te zetten begon hij een actie op Facebook.

Campina melk vervangen door AH melk

Wunnekink benadrukt in zijn post hoe belangrijk Campina is voor Borculo en omgeving, waar niet alleen veel melkveehouders zijn, maar waar ook een grote melkfabriek van Campina staat. En dan is het gek dat juist die melk bij de plaatselijke Albert Heijn niet meer te krijgen is.

"Groot is dan ook mijn teleurstelling dat jullie de Campina-melk hebben vervangen voor het AH-huismerk. Midden in het Campina-gebied", schrijft Wunnekink.

Het bericht kreeg direct al heel veel respons. De plaatselijke Albert Heijn in Borculo meldde vervolgens op Facebook dat het Campina weer in de schappen zet: "Omdat wij ook trots zijn op onze lokale economie en deze graag steunen, is vanaf vandaag de Campina melk weer in onze schappen te vinden."

Lees ook op Boerenbusiness.nl:

Kalf bij koe weg? Dat mag niet meer van de Tweede Kamer

Russen weigeren vooralsnog geselecteerd pootgoed

Jumbo boycot de groenten van HAK

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl