Zo maakt CEO Nils Clement ruimte voor groei - in koffie cups en business

Nils Clement is CEO bij Euro Caps en boekt internationaal succes met private label koffiecapsules. Daarnaast helpt hij andere ondernemers met het bereiken van schaalbaarheid en groei. We stellen hem de vraag: hoe upgrade jij je business?

‘Eén van de belangrijkste manieren om je business van een upgrade te voorzien, is investeren in je mensen’, zegt Nils Clement. In 2012 startte hij zijn eigen bedrijf Euro Caps dat private label capsules maakt voor bekende koffiemachines als Dolce Gusto en Nespresso.

Nils Clement tijdens jaarpresentatie Euro Caps

Nils Clement tijdens jaarpresentatie Euro Caps

130 miljoen omzet
Daarvoor had Clement al een flinke carrière achter de rug. Hij begon ooit met het uitrollen van Starbucks-vestigingen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Daarna was hij bijna bij Ahold gaan werken, maar het zelfstandig ondernemerschap lonkte. Hij waagde de sprong, met succes. Hij eindigde vorig jaar als finalist voor de titel EY Entrepreneur of the Year. Euro Caps draait ondertussen 130 miljoen euro omzet. Hij mag de Duitse discountketen Lidl tot één van z’n grootste klanten rekenen. Daar blijft het niet bij. Over tien jaar is zijn ambitie om tien miljard capsules te produceren. Dit noemt Clement zijn BHAG, zijn Big Hairy Audacious Goal. ‘We willen in tien jaar doorgroeien naar tien miljard capsules voor tien verschillende platformen. Dit noemen we onze 10-10-10.’

Espresso capsules van Euro Caps

Espresso capsules van Euro Caps

Capsulehelden
Maar goed; mensen dus. Medewerkers zijn de belangrijkste groeimotor voor het bedrijf. Euro Caps biedt aan hen een in-house opleiding. Werknemers met een MBO-achtergrond kunnen bijvoorbeeld een traject volgen waarna ze aan de slag gaan als onderhoudsmonteur.

We noemen ze onze ‘capsulehelden’. Volgens Clement snijdt het mes aan twee kanten. Het bedrijf gaat er beter door draaien en wordt efficiënter. Tegelijk biedt investeren in opleidingen mensen meer perspectief. ‘Zo kunnen ze groeien in hun carrière.’

Iedereen die bij Euro Caps werkt, komt op de Wall of Fame terecht. Deze collectie van foto’s is een weerspiegeling van de onderneming. Door medewerkers in het zonnetje te zetten wil Clement uitdrukken hoe belangrijk hij z’n mensen vindt. Omgekeerd kunnen bezoekers van het bedrijf in één oogopslag de teams zien. ‘Zo weet je meteen wie er allemaal bij ons werkt.’

Nils in het magazijn van Euro Caps in Rotterdam

Nils in het magazijn van Euro Caps in Rotterdam

Kan niet bestaat niet
Clement omschrijft zichzelf als een ondernemende ondernemer. Hij geeft toe dat dit op de werkvloer soms voor wat onrust kan zorgen die vergelijkbaar is met een tochtje in een speedboot die van hot naar her gaat. Maar die grillige bedrijfscultuur sluit wel perfect aan bij de kernwaarden die hij in vier begrippen samenvat met het acroniem O.P.E.N. Dat staat voor Ondernemen, Partnerships, Eigenzinnigheid en Nu. ‘En ondernemen betekent voor ons: kan niet bestaat niet.’

Maar hoe maakt Clement ruimte voor groei? Ook hier verwijst hij naar de medewerkers. Hij benadrukt dat Euro Caps nog vele malen groter kan worden. Om dat te bereiken, heb je volgens hem op alle afdelingen ‘toppers’ nodig. Hoewel de kern van zijn bedrijf een kwestie lijkt van koffie malen, die in een capsule doen en verpakken, is het goed uitvoeren van die operatie topsport op ‘Champions League’ niveau. Je moet daarvoor volgens Clement wel de goeie structuur hebben. ‘We zijn nu een jaar bezig met de Rockefeller-habits, die voor structuur zorgen in snelgroeiende bedrijven. Alles gieten we in processen zodat we die tien miljard zeker gaan halen.’

Wat Nils Clement nog meer doet om zijn bedrijf te laten groeien, vertelt hij in bovenstaande video.

Hoe groot je bedrijf ook is, American Express biedt jou als ondernemer flexibele betaaloplossingen. Betaal je bedrijfskosten zoals zakenreizen, software-abonnementen en online advertenties veilig en snel met een American Express® Business Card en vind ze terug in één duidelijk maandelijks rekeningoverzicht.

 Zo houd je grip op je financiën en profiteer je van een uitgestelde betaling. Voor elke besteding met je kaart ontvang je bovendien Membership Rewards-punten. Vergelijk de kenmerken en voordelen van verschillende Business Cards en vind de kaart die het beste past bij jouw bedrijf.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met