Hoe bedrijven voorop kunnen lopen bij de aanpak van de klimaatcrisis

Door Michiel van Vlimmeren, General Manager Salesforce Nederland

De Covid-crisis heeft ons niet alleen geleerd hoe kwetsbaar onze maatschappij kan zijn, maar ook hoe bedrijven zich razendsnel aan nieuwe omstandigheden kunnen aanpassen. De lessen die we nu hebben geleerd, dezelfde flexibiliteit en inventiviteit die bedrijven hebben ingezet om klanten te kunnen helpen, moeten we nu aanwenden om de volgende grote crisis te lijf te gaan: de klimaatcrisis.

Was klimaatverandering lang nog een gevaar dat zich ophield in de schaduw, de laatste jaren krijgen we steeds vaker rechtstreeks met de gevolgen ervan te maken. De opwarming van de aarde is iets wat we nu moeten aanpakken. De Europese Unie wil in 2050 het eerste klimaatneutrale continent zijn, een streven dat ook door steeds meer captains of industry wordt onderschreven, maar om dat doel te bereiken moeten we de uitstoot van broeikasgassen sneller terugbrengen dan we nu doen.

Nu de Covid19-crisis hopelijk ten einde loopt en we onze economieën weer opstarten, hebben we de kans om dat op een groene manier te doen. Natuurlijk heeft de overheid daar een hele grote rol in, maar ook bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen op weg naar duurzaam economisch herstel.

Wat kunnen bedrijven, zoals wij als Salesforce, doen om te zorgen dat we de opwarming kunnen beperken tot dat streefgetal van maximaal 1,5 graad Celsius die in het klimaatverdrag van Parijs is overeengekomen?

1. Transparantie en ambitie

De COVID-19-crisis heeft aangetoond hoe belangrijk transparantie is om vertrouwen op te bouwen. Niet alleen bij de overheid. Hoe bedrijven zich vandaag in deze crisis gedragen, zal bepalend zijn voor de manier waarop zij - en het bedrijfsleven in het algemeen – nog lang na de crisis zullen gepercipieerd en beoordeeld worden.

Dezelfde transparantie van leiderschap is op lokaal niveau ook nodig bij de bestrijding van de klimaatcrisis. Ook in de bedrijfswereld. Stel als bedrijf heldere doelen op over waar je heen wil en wees hier dus transparant over. Het aanpakken van een crisis zo groot vraagt om openheid, leiderschap en ambitie. Salesforce wil in 2030 volledig CO2-neutraal zijn. Dat betekent dat we in 2022 voor onze bedrijfsvoering wereldwijd volledig over willen stappen op groene energie.

Michiel van Vlimmeren

Michiel van Vlimmeren

In januari 2020 zijn wij als Salesforce gaan samenwerken met het World Economic Forum om 1t.org te lanceren; een wereldwijde inspanning om bedrijven, ngo's, klimaatactivisten en regeringen samen te brengen met als doel om tegen 2030 wereldwijd een biljoen bomen te behouden, te herstellen en te laten groeien.

Ter ondersteuning van de missie van 1t.org kondigde wij ons eigen doel aan: het ondersteunen en mobiliseren van het behoud, het herstel en de groei van 100 miljoen bomen tegen het einde van het decennium. Sinds dat doel werd aangekondigd, hebben we 19 projecten over de hele wereld ondersteund. Cruciaal is dat we die eerste mijlpaal al hebben bereikt: het financieren van meer dan 10 miljoen bomen.

2. Zet in op digitaal

De reden was vreselijk, noem het een geluk bij een ongeluk, maar in 2020 daalde voor het eerst in decennia de uitstoot van CO2 wereldwijd. De daling bedroeg 6,4 procent, berekende het wetenschappelijke tijdschrift Nature. Vliegtuigen vlogen amper, auto’s stonden vaker stil en olietankers lagen voor anker.

En tóch draaiden onze economieën deels door, vooral dankzij de digitalisering die het afgelopen jaar een enorme vlucht heeft gemaakt. Het maakt niet uit in welke sector je werkt, retail, gezondheidszorg, administratie of technologie: jouw werkwereld is veranderd.

Die gedwongen digitale transformatie blijkt een belangrijke oplossing voor de aanpak van de klimaatcrisis. Laten we ons die winst niet afpakken, maar juist in hetzelfde tempo doorgaan met het introduceren van digitale ontwikkelingen die ons helpen onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.

3. Open source: deel je kennis

Concurrentie en competitie mogen aan de basis liggen van onze markteconomie, als het op klimaat aankomt, moeten we schouder aan schouder staan. Toen bedrijven en de gehele samenleving tijdens de pandemie werden geconfronteerd met nooit eerder geziene sociale omstandigheden, hebben we allemaal samen de handen uit de mouwen gestoken.

Bedrijven schakelden over op duurzamere werkmethoden (zoals flex- en thuiswerk) en verdienden hiermee het vertrouwen van alle stakeholders. Ondanks persoonlijke tegenspoed en beproevingen is het niveau waarop mensen en hun gezinnen over de hele wereld de nieuwe manier van werken hebben omarmd, verbazingwekkend hoog. 

Nu de klimaatverandering steeds meer zichtbaar wordt, is het duidelijk dat we die uitdaging ook alleen maar kunnen overwinnen door samen te werken. Een radicale maar noodzakelijke eerste stap zou bijvoorbeeld zijn om duurzaamheid in elk onderdeel van een bedrijf te integreren. Door als bedrijf te pleiten voor een groen beleid, groene programma's en duurzame initiatieven kunnen ondernemers het welzijn van mensen en de planeet bevorderen. Lokaal maar ook wereldwijd.

En deel die ervaringen als bedrijf op het gebied van duurzaamheidsinitiatieven, niet alleen de successen, maar ook de learnings. Help collega-bedrijven, maar zeker ook je klanten bij het behalen van klimaatdoelstellingen.

4. Innovatie

In het afgelopen jaar hebben we gezien hoe diverse organisaties razendsnel technologie hebben toegepast om de uitdagingen aan te gaan die de pandemie met zich meebracht. Ik heb het dan niet specifiek over de farmaceutische bedrijven. Alle organisaties innoveerden niet alleen om hun klanten te kunnen bedienen en met hen in contact te blijven, maar ook om hun eigen veiligheid te garanderen. 

Heb je een core-product of -dienst die ingezet kan worden voor het behalen van klimaatdoelstellingen: investeer en zet juist in op het ontwikkelen en vermarkten van dit soort producten. Salesforce heeft dit bijvoorbeeld gedaan door het ontwikkelen van de Sustainability Cloud; software waarmee bedrijven hun koolstofboekhouding kunnen bijhouden. Met hulp van de AI van Salesforce Einstein Analytics kunnen bedrijven beschikken over betrouwbare data over hun CO2. Nu is daar zelfs ook de mogelijkheid bij uitgerold zodat niet alleen jij als bedrijf je koolstofboekhouding kunt bijhouden, maar je je hele supply chain in kaart kunt brengen.

Elke regering, gemeenschap en individu heeft een belangrijke rol te spelen in deze transitie. Net zoals bedrijven die bij het uitbreken van de pandemie doelgericht innoveerden en leidden, zal het toepassen van een soortgelijke focus op het klimaat ons helpen onze manier van zakendoen te heruitvinden en de verandering teweegbrengen die onze planeet nodig heeft.

Dit is een artikel uit onze serie 'de urgentie van digitaliseren', mogelijk gemaakt door Salesforce. Salesforce helpt ondernemingen en instellingen betekenisvolle, relevante en langdurige relaties op te bouwen en te onderhouden met iedere klant, elke partner en iedere individuele medewerker. Transparantie, gelijkheid voor iedereen, innovatie en een obsessie voor klantsucces vormen daarvoor het fundament. Wil je weten hoe? Kijk hier!